در حال بارگذاری ...

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران ضمن محکوم کردن تجاوز اسرائیل به سوریه، تاکید کرد که سربلندی ما در پاسخ کوبنده به اسرائیل نهفته است.

گزیده‌ای از سخنرانی مهم دکتر خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران که در نمایشگاه 57 ریشتر«انقلاب ایران؛ فراتر از ایران» با همت اتحادیه امت واحده در دهه مبارکه فجر در صحن مطهر فاطمی قم برگزار شد.

دو هفته قبل ما شاهد عربده‌کشی نتانیاهو بودیم که ایران و حماس را تهدید می‌کرد. اما امروز می‌بینیم وقتی جنگنده اسرائیلی ساقط شد، در کمتر از یک ساعت دست به دامان آمریکا و روسیه می‌شود، برای اینکه جلو این تحولات را بگیرند. من به عنوان نماینده جنبش حماس در ایران این تجاوز اسرائیل به سوریه را محکوم می‌کنم و تاکید می‌کنم که سربلندی ما در پاسخ کوبنده به اسرائیل نهفته است. پاسخ در انقلاب نهفته است و دشمن ما فقط زبان انقلابی ما را می‌فهمد. دیگران راه‌های دیگری را آزمودند و رفتند به سمت گفت‌وگو و مذاکره؛ اما هیچ یک از آن ها ما را به مقصود نرساند و نتوانست هیچ یک از خواسته‌های ما را به نتیجه برساند؛ ولی زبان مبارزه بینی آن‌ها را به خاک مالید.

باید تاکید بکنم که انقلاب اسلامی ایران سوخت و انرژی مقاومت فلسطین بود. این مقاومت اندیشمندانه و استوار و پایدار که هیچ گاه از ارزش‌های خود دست نمی‌کشد. اگر مطبوعات، مراکز علمی و اظهارات مسئولان اسرائیل را دنبال کنید، می‌بینید که مسئله ایران در این مراکز هر روز جریان دارد و یکی از موضوعات پررنگ آن‌هاست.

رابطه فلسطین و ایران از حماس و جهاد اسلامی شروع نشده است. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ما روابط خوبی با ایران داشته‌ایم. حتی مبارزانی که پیش از پیروزی انقلاب، علیه شاه در ایران مبارزه می‌کردند، از سوی فلسطینی‌ها آموزش می‌دیدند. با پیروزی انقلاب اسلامی، ایرانی‌ها پاداش فلسطینی‌ها را چند برابر بیشتر به فلسطینی‌ها دادند.

ما از ابتدا می‌دانستیم که ایران کشوری شیعی است. بنابراین برای ما فرقی نمی‌کند که ایران شیعه باشد یا سنی باشد. ملت فلسطین ملتی باسواد و شافعی مذهب هستند و ارادت و مودت خاصی به اهل‌بیت دارند. آثار ارادت به اهل‌بیت در غزه بسیار هست.

جناب قدومی پس از بیان نکات فوق به سوالاتی که حاضرین در جلسه پرسیدند پاسخ دادند.

ایشان در جواب سوالی در رابطه با مواضع حماس در قبال سوریه گفتند:

رهبری حماس از ابتدا تا پایان سال 2011 در سوریه بود. هم جمهوری اسلامی، هم حزب‌الله، هم ما و هم حزب بعث سوریه قرار بود که بنشینیم و درباره حوادث صحبت کنیم. ما گفتیم که چون سوریه به ما خدمات زیادی انجام داده است، ادب حکم می‌کند که ما بتوانیم خدماتی را برای حل بحران پیش‌ آمده در سوریه انجام دهیم. اما این یک شرط داشت و آن‌که ما بی‌طرفی خودمان را اعلام کنیم و این مورد رضایت حکومت سوریه نبود. خلاصه عرض کنم که ما موفق نشدیم که پیشنهادی را ارائه بکنیم که خوشایند نظام سوریه باشد. ما در بیانیه‌ای که صادر کردیم، اولاً خدمات مردم و نظام سوریه را به حماس متذکر شدیم. ثانیاً گفتیم که مردم سوریه مانند دیگر مردم منطقه خواسته‌هایی دارند که باید شنیده شود. ثالثاً اینکه مخالفت خودمان را با هرگونه اقدام نظامی اعلام کردیم. این بیانیه هم خوشایند نظام سوریه قرار نگرفت. ما در برابر حکومت بشار اسد نایستادیم. البته جوانانی از فلسطین بودند که در صف معارضان قرار گرفتند؛ ولی ما از آن‌ها تبری جستیم.

نماینده حماس در ایران در پاسخ به شبهه رابطه حماس و حزب الله اینگونه پاسخ دادند:

رابطه ما بین ما و حزب‌الله خیلی عالی است و هیچ مشکلی بین ما نیست. زیرا ما در یک صف مقابل دشمن مشترک که رژیم صهیونیستی است مبارزه می‌کنیم. بنده با تمام وجود و عواطف و احساساتم تاکید می‌کنم که یگانه دشمن ما رژیم صهیونیستی است و کسی که اعتقادی که جز این داشته باشد یا احمق است یا منافق.

دکتر قدومی در پایان درد و دل و البته توصیه هایی هم داشتند:

می‌بینیم که قلم‌های زهرآگینی هستند که مزد بگیرند و شبهاتی را مطرح می‌کنند. به یک باره سر از منطقه در می‌آورند و صاحب رسانه و شبکه تلویزیونی می‌شوند و مطالبی علیه ایران بیان می‌کنند که شاید در طول عمر خود یک دهم آن را علیه دشمن اصلی، یعنی اسرائیل، نگفته باشند. ما نباید به این قلم‌ها اجازه دهیم که این مطالب را منتشر کنند؛ چون نتیجه‌اش مشخص است و می‌بینیم که برادر، برادر دینی‌اش را می‌کشد. همین قلم‌های زهرآگین مزدبگیر در ایران مطالبی را ضد حماس مطرح می‌کنند و می‌گویند حماس دشمن ایران است و نتیجه ایجاد فتنه می‌شود.

اگرچه ممکن است که اختلاف‌نظرهایی در پاره‌ای از موضوعات داشته باشیم؛ اما مهم است که در یک بستر محکمی به تفاهم برسیم تا به سوی اهداف بالاتر حرکت کنیم. وقتی به هدف مشترک رسیدیم، باید برنامه‌های مشترکی برای مقابله با اسرائیل داشته باشیم. بعضی از برنامه‌ها این است:

1- به بیگانه اجازه مداخله بین خودمان ندهیم. بخصوص به آمریکا با موضوع گیری صددرصد موذیانه و جانبدارانه‌ای که برای اعلام پایتختی قدس گرفت. بنابراین کسانی پیدا نشوند که بگویند می‌شود به آمریکا امیدوار بود؛ زیرا آمریکا شر مطلق است.

2- به هر گونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل پایان دهیم. متاسفانه بعضی در منطقه به توهم عشق به آمریکا و اسرائیل افتاده‌اند که آن‌ها را ناجی خودشان می‌دانند. برای دانشجویان و طلاب باید در بعد علمی و فرهنگی و ورزشی برنامه‌ریزی کنیم جهت تحریم رژیم صهیونیستی. چه بسیار ورزشکاران ایرانی عزیزی بوده و هستند که با وجود زحمات فراوانی که کشیده بودند و با وجود آمادگی کامل، مقابل ورزشکاران اسرائیلی بازی نکردند، تا به اهداف بالاتر برسند.

3- شما جوان‌ها می‌توانید با همکاری جوان‌های دیگر کشورهای اسلامی، با توجه به امکانات امروزی مثل شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر گفت‌وگو کنید و حرکتی حمایتی شکل بدهید.

مقاومت فلسطین دو برنامه اصلی در دستور کار دارد: اول فعالیت‌های دیپلماتیک است. اگر جهانیان درباره فلسطین منصف باشند و بتوانند رژیم صهیونیستی را از آنجایی که آمده است، برگرداند، ما هیچ علاقه‌ای نداریم که بچه‌هایمان را برای کشته شدن و شهید شدن به میدان مبارزه بفرستیم. راه دوم این است که در برابر این دشمن مقابله و ایستادگی و مبارزه کنیم.




نظرات کاربران