در حال بارگذاری ...

کتاب: مدارای بین مذاهب

نویسنده: سیدصادق سید حسینی

انتشارات: بوستان کتاب قم

yes خرید اینترنتی

 

درباره کتاب:

یکی از پیش زمینه های وحدت اسلامی موضوع مدارا است. موضوعی که با حوزه اندیشه و عمل مقلدان مذهب ارتباط دارد. چرا که پیروان مذاهب نمی دانند که باید در جامعه به مخالفانشان در حوزه مذهب جایگاه حقوقی بدهند یا خیر، با آنان چه رفتاری داشته باشند، در تعاملات روزانه خویش با آنان چه کنند و ... عدم پاسخ گویی به این مسائل موجب شده تا پیروان مذاهب دچار سردرگمی و در نهایت دست به خشونت و تکیه به بافته های ذهنیشان بکنند و اقاداماتی انجام دهند که در خور و زیبنده ی مسلمان نیست.

نویسنده با توجه به این دغدغه و آسیب های موجود اثر حاضر را در چند بخش که عبارتند از : 1- تاریخچه وجایگاه مدارا 2- مدرای بین مذاهب از دیدگاه قرآن 3- مدارای بین مذاهب از نگاه سنت نبوی و سیره ی خلفا 4- مدارا از دیدگاه پیشوایان مذاهب اسلامی 5- مدارای بین مذاهب از دیدگاه دانشمندان اسلامی و اصول اجتهادی، تالیف کرده است. می توان گفت تنها اثری است که بصورت مفصل و دقیق به ارزیابی این مساله ی مهم پرداخته است و حدود و ضوابط آن را برای خواننده مشخص می کند.

 

قسمتی از متن کتاب:

استدلال پیامبر بر لزوم نرمش و مدارای با منافقان می تواند شامل حال مخالفان مذهبی شود که در عصر حاضر افکار عمومی آن ها را مسلمان می شناسند. در جایی که حضرت تنها به دلیل ناهنجار بودن بازتاب های اجتماعی خشونت در آیندگان، به این عمل اقدام نمی کنند و حتی اجازه ی اعدام یا هر گونه خشونت نسبت به تروریست های پس از جنگ تبوک را نمی دهند، به طریق اولی شدیدا مخالف حرکت خشونت بار طرفداران برخی فرقه ها و مذاهب اسلامی نسبت به برخی دیگر خواهد بود.

- مدارای بین مذاهب ص 427




نظرات کاربران