در حال بارگذاری ...

تلاش خواهیم کرد که همه­ ی اجزای میهن اسلامی را که سیاست غرب آن را پاره پاره نموده به یکدیگر پیوند دهیم. پیمان های بین المللی که میهن اسلامی را به کشورهای ضعیف و کوچک تبدیل کرده قبول نداریم. (مصر، سوریه، عراق، حجاز، یمن، تونس، الجزایر، مراکش و ... همه میهن اسلامی هستند)

پریسا رضایی

کتاب «اخوان المسلمین، هفتاد سال دعوت و تربیت و جهاد» توسط دکتر یوسف القرضاوی نوشته شده و برای کسانی که به مطالعه اخوان المسلمین اهتمام دارند کتاب مناسبی می باشد.

شیخ یوسف القرضاوی در مقدمه کتاب «اخوان المسلمین ،هفتاد سال دعوت و تربیت و جهاد» دلیل تالیف این کتاب را دو مناسبت مهم بیان می کند. سپری شدن هفتاد سال شمسی یا میلادی (هفتاد و دو سال هجری قمری) بر تاسیس «جماعت اخوان المسلمین» در سال 1929 و همچنین گذشت پنجاه سال از شهادت امام حسن البنا در سال 1948. قرضاوی می گوید: «با توجه به درخواست دوستان که چرا در مورد اخوان مطلب منصفانه ای را نمی نویسی که به اتهامات کینه توزان پاسخ دهد و واقعیت ها را بیان کند؟ بر خود لازم دانستم که دست بر قلم ببرم و مطالب کتاب را نگارش نمایم، تا غبار نشسته بر چهره اخوان را پاک کنم و تا حدودی حقیقت اهداف و راهکارها و اصول و مبانی و ویژگی هایش را روشن نمایم. درمورد عملکرد و راهی را که در پیش گرفته و ثمرات و آثار و سختی هایش اشاراتی داشته باشم و به تهمت هایی که به آن نسبت می دهند پاسخ بدهم. در این ارتباط محور را دیدگاه ها و مواضع امام شهید حسن البنا موسس نهضت قرار میدهم.

اخوان جماعتی است که در بیش از 70 کشور دنیا حضور دارد. شعار همیشگی جماعت "قانونمان قرآن و پیشوایمان پیامبر (ص) است" می باشد. من در اینجا به عنوان یک تاریخ­ نگار حرفه ای از اخوان سخن نمی گویم و کار من بیان مطالب تقریبا مختصری است که به برخی از پرسش ها پاسخ میدهد و پاره­ای از ابهامات را برطرف می نماید.»

قسمتی از خلاصه کتاب:

برنامه و روش اخوان المسلمین دارای مراحل معین و گام های مشخصی است. ما می دانیم که چه می خواهیم و با وسائل لازم برای تحقق این درخواست آشنایی داریم:

  1. ما در پی تربیت انسان مسلمان در اندیشه و عمل هستیم و این تکوین و تربیت فردی است.
  2. سپس به دنبال تربیت خانوده مسلمان در اندیشه و عمل هستیم. همان اندازه که به مرد اهمیت می دهیم، به زنان نیز توجه می کنیم.
  3. پس از آن در پی ایجاد ملتی مسلمان در همه ی زمینه­ های آن هستیم.
  4. به دنبال آن در اندیشه ایجاد حکومتی اسلامی که مردم با هدایت و رسالت اسلام به درستی آشنا کند هستیم.
  5. به دنبال آن تلاش خواهیم کرد که همه­ ی اجزای میهن اسلامی را که سیاست غرب آن را پاره پاره نموده به یکدیگر پیوند دهیم. پیمان های بین المللی که میهن اسلامی را به کشورهای ضعیف و کوچک تبدیل کرده قبول نداریم. (مصر، سوریه، عراق، حجاز، یمن، تونس، الجزایر، مراکش و ... همه میهن اسلامی هستند)
  6. در پی آن، در اندیشه آن هستیم که پرچم اسلام بر فراز ممالک اسلامی به اهتزاز درآید.
  7. سپس همراه با آن تلاش خواهیم کرد که پیام دعوت و رسالت اسلامی خود را به جهانیان برسانیم.

♦این کتاب توسط خانم پریسا رضایی خلاصه شده است و می توانید خلاصه آنرا در ادامه دریافت کنید.

 

اخوان المسلمین، هفتاد سال دعوت و تربیت و جهاد

 




نظرات کاربران