در حال بارگذاری ...

 

اولین جشنواره موسیقی محلی آواها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان با حضور مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی سیستان و بلوچستان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اشراق مجتمع  فرهنگی هنری ارشاد زاهدان از 13الی 15 تیر ماه برگزار شد.

در این جشنواره گروههای موسیقی متعددی از شهرهای مختلف استان شرکت کرده و قابلیت ها و توانمندی های موسیقی محلی استان را به نمایش گذاشتند.

در مراسم اختتامیه، برگزیدگان جشنواره مشخص شدند و فرزاد طالبی، مدیر کل دفتر موسیقی و حسین معسگرانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نکاتی را متذکر شدند.

 

فرزاد طالبی در این مراسم گفت: از برگزاری هرساله جشنواره موسیقی آوا‌ها و نواهای وحدت این استان حمایت می‌کنیم و امیدواریم که هر سال در تقویم موسیقی ایران ثبت شود.

وی افزود:موسیقی سیستان و بلوچستان یکی از ارکان موسیقی نواحی ایران است و بخشی از هویت ملی ایران را روایت می‌کند.

وی ادامه داد: دفتر موسیقی از ایجاد مکتب خانه موسیقی نواحی در سیستان وبلوچستان حمایت می‌کند و امیدواریم مجموعه اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود به صیانت از موسیقی نواحی در این استان کمک کند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: خرسندم که این توفیق حاصل شد تا جشنواره موسیقی محلی آوا‌ها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان را برای اولین بار برگزار کنیم.

حسین مسگرانی با بیان این که طی ۲۰ سال گذشته برنامه‌ای در این سطح و اندازه برای موسیقی نواحی سیستان وبلوچستان برگزار نشده است ادامه داد: این جشنواره از آنجایی که برای اولین بار برگزار شد به طور قطع با کاستی هایی همراه بود که از هنرمندان می‌خواهیم نواقص را برما ببخشند.

وی گفت: به واسطه برگزاری این جشنواره پیشکسوتان و هنرمندان زیادی گرد هم جمع شدند و از تجربیات هم دیگر و آموزش‌های داوران استفاده کردند که در حفظ موسیقی سنتی و اصیل استان تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

وی اظهار کرد: در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل موسیقی کشور با هنرمندان موسیقی سیستان وبلوچستان برگزار شد ایشان از برگزاری دائمی جشنواره آوا‌ها و نواهای وحدت با همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

از دیگر برنامه‌های حضور فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی در سیستان و بلوچستان نشست صمیمانه با هنرمندان و فعالان موسیقی استان بود که در این دیدار هنرمندان ضمن ابراز خرسندی از توجه و حضور وی در استان به بیان دغدغه‌ها و دیدگاههای خود درباره توجه بیشتر به موسیقی استان، اجراهای صحنه‌ای موسیقی نواحی، پیگیری بیمه هنرمندان، تکمیل روال اعطای درجه هنری به پیشکسوتان استان، رفع مشکل معیشت برخی از هنرمندان و ایجاد مکتب خانه و برگزاری برنامه‌های تجلیل از پیشکسوتان استان را مطرح کردند.

فرزاد طالبی در این نشست ضمن تشکر از برگزار کنندگان جلسه با بیان اینکه موسیقی نواحی یکی از پایه‌های اصیل و بنیادین موسیقی در ایران می‌باشد گفت: دفتر موسیقی سال ۹۴ را سال موسیقی نواحی نامید که این امر به راه اندازی مجدد جشنواره موسیقی نواحی ایران انجامید. خوشبختانه استان سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های غنی در این حوزه است که همین امر مسئولیت مدیران و هنرمندان موسیقی استان را دوچندان می‌کند.

 

منبع: خبرگزاری میزان




نظرات کاربران