در حال بارگذاری ...

اگر همه مسلمانان اتحاد داشته و یک‌دست و یک‌صدا باشند، بدون سلاح هم می‌شود قدس را آزاد کرد. اما متأسفانه تفرقه میان مسلمانان باعث شده دشمن نهایت استفاده را ببرد و می‌بینیم چگونه جهت جامعه اسلامی را به‌نفع خودشان تغییر می‌دهند.

 

جمعه آخر ماه مبارک رمضان روزیست که حضرت امام (ره) با تدبیری عالمانه آنرا روز قدس نام گذاری فرمودند تا امت اسلامی مساله فلسطین را هرگز از یاد نبرند. روز جهانی قدس که اکنون دیگر از مرزهای ایران اسلامی پا فراتر گذاشته و در سرتاسر جهان فریاد آزادی خواهان را بر سر رژیم صهیونیستی بلند کرده، به یکی از مشترکات مهم مسلمانان، بلکه آزادی خواهان جهان تبدیل شده است. در همین رابطه به گفتگو با تعدادی از علمای اهل سنت پرداختیم.

آخوند عصام‌الدین گوکلان مسئله فلسطین را مسئله محوری دنیای اسلام برشمرد و افزود: قدس شریف شاهراه وصل به عرش اعلا و محل معراج نبی مکرم اسلام(ص) است. بنا به حدیث معروف "لاتُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَّا إِلَى ثَلاثَةِ مَسَاجِد: المَسْجِدِ الحَرَام وَمَسْجِدِی هَذَا وَالمَسْجِدِ الأَقْصَى"؛ سومین مسجد محترم شمرده‌شده در نگاه حضرت رسول است.
استاد حوزه علمیه ربانیه چنارلی کلاله علت اصلی طولانی شدن اشغال فلسطین را بی‌اعتنایی حکام فاسد کشورهای عربی به‌تبعیت از اربابان استعمارگر خود دانست و تأکید کرد: اگر مسلمانان متحد باشند، حتی بدون سلاح و به‌قول امام خمینی(ره) هر کدام با یک سطل آب می‌توانند رژیم صهیونیستی را نابود کنند. جنگ‌های نیابتی استکبار در منطقه بعد از بیداری اسلامی خود شاهدی بر اهمیت مسئله فلسطین در اتحاد امت و تقویت مقاومت اسلامی است.
وی تصریح کرد: متأسفانه حکومت‌های منطقه نه‌ تنها از فلسطین و کشورهای حامی آن پشتیبانی نمی‌کنند، بلکه در این مسیر سنگ‌اندازی کرده و می‌کنند. دلیل این بی‌تفاوتی‌شان نسبت به سرنوشت امت اسلامی هم چیزی جز حفظ قدرت، سلطنت و پادشاهی خود نیست.
آخوند گوکلان ادامه داد: اخیراً در رسانه‌ها شنیدیم که اولین پرواز مستقیم بین کشور سعودی و اسرائیل در روز قدس انجام خواهد شد. این اقدام معنایی جز دراز کردن دست دوستی حکام سعودی به‌سوی دشمن اصلی مسلمانان یعنی رژیم صهیونیستی ندارد.
این استاد حوزه علمیه چنارلی تأکید کرد: نامگذاری امام خمینی(ره) در نامگذاری روز قدس، نشان از دوراندیشی یک مرجعیت دینی به تمام معنا بود، اقدامی که هر سال به مسلمانان در ماه بندگی خدا، اهمیت موضوع فلسطین را یادآوری می‌کند.

آخوند عبدالجلیل فرهمند نیز اظهار داشت: قدس دفتر خونین شجاعت و مقاومت است، فریادی بی‌کران از مظلومیت در قبله نخست مسلمانان و قلب جهان اسلام است.
وی افزود: روز قدس را امام خمینی(ره) در تاریخ اسلام به یادگار گذاشت تا مردم جهان از ظلمی که بیدادگران بر ملت مظلوم فلسطین روا می‌دارند غفلت نکنند. ایشان در پیامی سرنوشت‌ساز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال را به‌عنوان روز قدس تعیین کردند و آن را روز حیات اسلام نامیدند.
عالم اهل‌سنت شهر فراغی تصریح کرد: اگر همه مسلمانان اتحاد داشته و یک‌دست و یک‌صدا باشند، بدون سلاح هم می‌شود قدس را آزاد کرد. اما متأسفانه تفرقه میان مسلمانان باعث شده دشمن نهایت استفاده را ببرد و می‌بینیم چگونه جهت جامعه اسلامی را به‌نفع خودشان تغییر می‌دهند.
وی با مقتدرانه خواندن ایستادگی ایران در برابر ظلم بر مردم فلسطین، افزود: قدم دیگری که باید برداشته شود دعوت کردن از سران ملت‌های جهان اسلام است و آگاهی و بصیرت دادن در این موضوع به آنهاست.

در ادامه آخوند عبدالباسط نوری‌زاد گفت: ماه مبارک رمضان ماه محبت و صمیمت و وحدت بین مسلمانان جهان و امت اسلامی است.

امام جمعه اهل‌سنت شهرستان گنبدکاووس افزود: ابتکار امام خمینی(ره) برای نامگذاری روز قدس در این ماه نشان دهنده این است که قدس متعلق به دنیای اسلام و مسلمانان است.

وی تصریح کرد: صهیونیست‌های غاصب از وحدت و راهپیمایی امت اسلامی در این روز به رعب و وحشت می‌افتند و این امر مستلزم این است که به‌ فرموده امام خمینی(ره) وحدت کلمه داشته باشیم تا اسرائیل غاصب از صحنه روزگار محو شود.

آخوند نوری‌زاد یادآورشد: بین مسلمانان، جایگاه فلسطین و قدس یک جایگاه ویژه و به‌عنوان مقدس‌ترین مکان بعد از بیت الحرام است. پیامبران قبل از حضرت محمد(ص) اغلب در آن بلاد بودند و این مکان جایگاه رفیعی در قلوب مسلمین دارد و هر مسلمانی آرزومند است تا در این مکان مقدس دو رکعت نماز به جا آورد.

وی تأکید کرد: متأسفانه رژیم صهیونیستی آنجا را به محاصره خود در آورده و اگر امت اسلامی با وحدت و اقتدار در حمایت از مسجد الاقصی به‌ پا خیزند، مطمئناً این مکان مقدس مجدداً به دست مسلمین جهان در خواهد افتاد.
وی اظهار کرد: اگر ایمان قوی داشته باشیم و وحدت کلمه خود را حفظ کنیم و از بزرگان و ولایت فقیه تبعیت کنیم دشمنان ناامید شده و مردم فلسطین پیروز خواهند شد.

آخوند نوری‌زاد درباره خاطره خود از روز قدس در سال‌های گذشته گفت: پدر مرحومم علی‌ رغم اینکه در زمان حیات ناراحتی قلبی داشتند و در گرمای تابستان اذیت می‌شدند ولی در راهپیمایی‌های روز قدس همواره شرکت می‌کردند و همیشه به ما تأکید داشتند که در این راهپیمایی شرکت کنیم و می‌گفتند شرکت در راهپیمایی روز قدس یک تکلیف شرعی است، به همین جهت بنده نیز همیشه در این راهپیمایی شرکت می‌کنم و از چند روز قبل خودم را برای این روز عظیم آماده می‌کنم. به‌ واقع هر بار که مردم ندای مرگ بر اسرائیل را سر می‌دهند، به ‌منزله پرتاب یک موشک به ‌طرف اسرائیل غاصب است.

آخوند محمدامین آدینه با اشاره به اهمیت روز قدس در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: مواضع ایران در قبال فلسطین، مواضع بسیار خوبی است و ایران اسلامی توانست مظلومیت مردم فلسطین را در جهان احیا و زنده کند.
امام جمعه اهل‌سنت بخش پیشکمر شهرستان کلاله افزود: به نظر می‌رسد در چندسال اخیر، حمایت از مردم فلسطین کمرنگ شده است. طی سال‌های گذشته کشورهای استعماری برای فراموشی مردم جهان نسبت به فلسطین و کتمان ظلم و ستم اسرائیل، حرکت‌های دیگری چون داعش، گروه‌های تکفیری و تروریست را در جهان راه انداختند تا مسئله فلسطین و رهایی آنان از ظلم و ستم اسرائیل کمرنگ و به فراموشی سپرده شود.

وی تصریح کرد: البته ایران به‌عنوان تنها کشور قدرتمند در جهان که حامی فلسطین است، باید روشنگری بیشتری کند تا مظلومیت فلسطین برای مردم جهان پررنگ‌تر شود.

آخوند آدینه در مورد ابتکار امام خمینی(ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان با عنوان "روز قدس" اظهار کرد: امام خمینی(ره) یک جامعه‌شناس به تمام معنا بود و می‌دانست برای احیای مظلومیت فلسطین چه راهکاری لازم است و اگر دقت کرده باشید فقط یک روز را در همان سال انتخاب نکرد بلکه این نامگذاری سالیان سال وجود خواهد داشت تا مردم جهان به ظلم و ستم اسرائیل پی ببرند و از مظلومیت فلسطین دفاع کنند، بنابراین باید در طول سال از حق و حقوق فلسطین دفاع کنیم تا آنان حق خود را از اسرائیل غاصب بگیرند.

وی تأکید کرد: اگر مردم فلسطین مانند مردم ایران با هم اتحاد و وحدت داشته باشند و بر حق خود مصرّ باشند، مطمئناً پیروز خواهند شد. مگر مردم ایران در زمان پیروزی سلاح و مهمات داشتند؟ خیر. ولی در اوایل انقلاب به‌صورت دریای خروشان به خیابان‌ها ریخته و در این راه زن، فرزند و شوهرشان را تقدیم کردند و اتحاد و همدلی خود را حفظ کردند تا بر رژیم ستم‌شاهی فائق آمدند. به‌قول امام خمینی(ره) که گفت "هر مسلمان یک سطل آب بریزد اسرائیل را سیل می‌برد"، اگر تمام مسلمانان جهان با هم متحد شوند و مظلومیت فلسطین را فریاد بزنند قطعاً فلسطین پیروز خواهد شد.

امام جمعه پیشکمر یادآورشد: از روز قدس خاطره‌ای جز حضور گسترده و پرشور مردم ایران ندارم، مردم غیوری که در هر زمان و در هر شرایطی در صحنه حضور دارند و پشتیبان ولایت فقیه و مقام معظم رهبری و حامی ملت مظلوم فلسطین هستند و این بهترین خاطره‌ای از افتخارات کشورم است.




نظرات کاربران