در حال بارگذاری ...

از دیدگاه امام خمینی(ره) اختلافات و درگیری‌های شدید بین مسلمانان باعث ضعف و عقب افتادگی مسلمانان و آسان شدن راه‌های غلبه و نفوذ دشمنان بر آن‌ها و غارت ثروت‌های آن‌ها شده است.

مترجم: سید علی موسوی

 

اشاره: عبدالوهاب حسین 58 ساله و ملقب به مفجر الثوره (آغازگر انقلاب 14 فوریه) و عموماً با لفظ استاد در بین مردم بحرین خطاب می شود. وی از جمله سه رهبر اصلی انتفاضه دهه نود بحرین می‌باشد که در آن انتفاضه، 6 سال را در زندان انفرادی گذرانده است. وی از نخستین کسانی بود که در انقلاب 14 فوریه بحرین، از صبح زود در صف اول تظاهرکنندگان به میدان آمد و جوانان را به ایجاد تظاهرات برای اصلاحات تشویق کرده بود.وی را می‌توان در دو دهه گذشته مغز متفکر سیاسی در بحرین نامید. وی عضو هیئت مؤسس جمعیت الوفاق ملی و مؤسس و رهبر گروه انقلابی وفاء اسلامی و نیز سخنگوی رسمی اصحاب انقلاب دهه نود می باشد. وی هم اکنون در زندان است و محکوم به حبس ابد می باشد. از وی کتب و مقالات و سخنرانی های فراوانی در مورد انقلاب اسلامی وامام خمینی(ره) وجود دارد. آنچه در زیر می‌آید بخشی از مصاحبه ایشان با مجله حکمت که مربوط به وحدت و عملی کردن آن توسط امام بود، خدمت شما تقدیم می گردد. این مصاحبه، مسلط بودن استاد به مباحث و اندیشه های امام و رهبری را نشان می‌دهد.

 

آیا انقلاب اسلامی ایران در خصوص تثبیت اصل وحدت اسلامی موفق عمل کرده است و لطفاً برای ما شواهدی ذکر کنید ؟

امام خمینی از ستون‌های اصلی اسلامی به شمار می‌رود که به وحدت اسلامی دعوت و برای آن با هر قدرت و تلاشی که داشته عمل کرده‌است؛ به طوری‌که می‌فرماید: «هدف ما اسلام و وحدت کلمه مسلمانان در تمام جهان و اتحاد (همبستگی) با تمامی دولت‌های اسلامی است تا بتوانیم در یک صف در مقابل صهیونیست و اسرائیل و همه دولت‌های استعمارگر بایستیم». ( جنبه هایی از اندیشه های امام خمینی، ص 111).

از دیدگاه امام خمینی(ره) اختلافات و درگیری‌های شدید بین مسلمانان باعث ضعف و عقب افتادگی مسلمانان و آسان شدن راه‌های غلبه و نفوذ دشمنان بر آن‌ها و غارت ثروت‌های آن‌ها شده است؛ به طوری که می‌فرمایند: «در حال حاضر،تعدادمسلمانان حدود 1 میلیارد نفراست، ولی همه آ‌ن‌ها در برابر قدرت خارجی خاضع هستند و جامعه‌ای را نمی‌یابید که همه افراد آن مسلمان باشند، مگر اینکه دستان یکی ازقدرت‌های بزرگ در همه امور آنان نفوذ دارد؛ این در حالی است که تعدا افراد قدرت‌های بزرگ 150  یا 200میلیون نفر بیش نیستند؛اما و رازعملکرد آن ها  این است که این 150 میلیون نفر با یکدیگر متحدند؛ در حالی که این1 میلیارد نفر متفرق و در حال منازعه می باشند». (کوثر، ج2، خ :52 ، ص  311).

و در ادامه می‌فرمایند: «در همه این سال‌ها که به دنبال ظهور دولت اسرائیل و اشغال زمین‌های فلسطین گذشته، تمام دولت‌های عربی از برگرداندن آن عاجز شدند و آن‌ها می‌گویند، آمریکا پشت اسرائیل می‌ایستد، ولی این دلیل نمی‌شود؛ بلکه شما فاقد شایستگی و لیاقت هستید. اگر قدرت 100 میلیون عرب جمع شود، آمریکا در مقابل آن‌ها هیچ کاری نمی‌تواند بکند و نه اروپا و نه غیر آن قادر نیستند کاری پیش ببرند؛ اما متفرق هستند». ( همان، ص 313).

و همچنین بیان می‌دارند: «آن‌ها این اختلافات را برپا میکنند تا مانع پیشرفت کشور شوند و افراد را رقیب یکدیگر قرار می‌دهند، تا آرزوهایشان را محقق سازند و نفت و گاز و همه ثروت‌های آن‌هارا بدون اینکه یک نفر از آن‌ها جلوی آن‌ها بایستد و به آن‌ها اعتراض کند، غارت می‌کنند؛ زیرا رأی آن‌ها واحد نیست و آنچه روبروی آن‌هاست افکار متفرق و متناقض است». (همان، ص 314).

از دیدگاه ایشان: دعوت به وحدت اسلامی و به فعلیت در آوردن آن یک تکلیف شرعی است که از طبیعت اسلام حنیف و حقیقت الهی سرچشمه میگرد؛ به نحوی که می‌فرماید: «به حکم اسلام بر مسلمانان واجب است که یکدست باشند». (فرهنگ اسلامی، شماره : 51 - 1414 ه / 1993 م، ص6 ).

و می فرمایند: «ای مسلمانان جهان که دارای ایمانی به حقیقت اسلام هستید، به پا خیزید و زیر پرچم توحید و زیر سایه تعالیم اسلامی جمع شوید». ( همان، ص 7).

و به همین خاطر است که تخلف از این تکلیف شرعی، خیانت است و منجر به رویگردانی خداوند از متخلفان می‌شود، به نحوی که می‌فرمایند: «یکی از واجبات امروز مسلمانان در وحدت کلمه متمرکز می‌شود و لازم است که کلمه مسلمانان یکی شود و هر کس از آن تخلف کند به اسلام خیانت کرده است» (جنبه‌هایی از اندیشه‌های امام خمینی، ص 112).

و می‌فرماید: «اگر - خدای ناکرده - با یکدیگر اختلاف پیدا کردیم و آن جهت الهی را که خداوند امر فرموده بود و آن «و اعتصموا بحبل ا...» را فراموش کردیم، آن‌وقت می‌بینید که عنایت خداوند از ما خواهد رفت». (فرهنگ اسلامی، شماره: 51 - 1414ه / 1993م، ص7 ) .

و این همان ناامیدی است و می بیند که وحدت اسلامی همان راه تحقق سعادت، عدالت، استقلال و برگرداندن ویژگی‌های فرهنگی برای امت اسلامی و قرار دادن دست بر روی ثروت ملی و تحقق یافتن اهداف عالی اسلامی است ، به نحوی که می‌فرمایند: «به حکم اسلام بر مسلمانان واجب است که یکدست باشند تا بتوانند دست اجانب و استعمارگران را از دخالت در وطنشان قطع کنند».

و می‌فرمایند: «دولت‌های بزرگ می‌دانند که اگر وحدت تحقق یابد و بین مسلمانان الفت بوجود آید، نمی‌تواند در امور دولت‌های کوچک دخالت کند». ( فرهنگ اسلامی، شماره :45 . 1413ه / 1992م ،ص10).

ایشان بیان می کنند: «اگر وحدت بین مسلمانان تحقق یابد - و انشاء ا... تحقق می‌یابد - دستان دولت‌های بزرگ را از ثروت‌های مسلمانان و تمامی مستضعفان جهان قطع خواهد کرد». (همان، ص 11).

و می فرمایند: «از همه می‌خواهم برای گسترش عدالت اسلامی که تنها راه رسیدن به سعادت امت است به کمک یکدیگر بشتابند». (جنبه‌هایی از اندیشه‌های امام خمینی، ص 111) .

و می فرمایند: «ما برای حمایت کشورمان و زندگیِ با استقلال و آزادی با هم پیمان بستیم و همگی متحد و منسجم شدیم تا در مقابل قدرت‌های طمع‌کار بایستیم و نگذاریم که به ما آزار برساند». ( فرهنگ اسلامی، شماره: 45 . 1413 ه / 1992م، ص 11).

امام خمینی از جمله کسانی بود که دیدگاه خود را درباره وحدت اسلامی عملی کردند. گام‌های عملی‌ای که ایشان برای اجرای آن اتخاذ کردند چه بود و چگونه آن را محقق ساختند؟

گام اولی که امام برداشتند، مجسم کردن وحدت اسلامی در قانون جمهوری اسلامی ایران بود که آن‌را در جایگاه اجرا قرار داد به نحوی که قانون به همه هموطنان با وجود اختلاف در مذاهب، به یک چشم نگاه می‌کند، اعلام می‌کند که پیروان مذاهب حق دارند که مذهبشان را اعلام کنند و از دادرسی در دادگاه‌هایی که به آنها اعتماد دارند، برخوردارگردند؛ این همان امری است که استکبار جهانی به دنبال مخفی کردن و نابود کردن آن با تمام قوت و خباثت است و بر این اساس امام خمینی 1در حالی که مهمانان جمهوری اسلامی را در هفته وحدت سال  1403 ه. ق مخاطب قرار دادند، فرمودند: «هدف دشمنان از رسانه‌های مخالف این است که مسلمانان جهان را گول بزنند و این هماهنگی و همبستگی بزرگ در ایران را از بین ببرند. بر شما مهمانان لازم است که این معجزه بهوجود آمده در ایران را و اینکه همه طوایف در کنار هم با اتحاد و همبستگی زندگی می کنند را منعکس کنید». ( همان، ص 13).

 گام دومی که امام خمینی برداشتند این بود که از 12 تا 17 ربیع را هفته وحدت نام‌گذاری کردند و همگی اعم از شیعه و سنی را به هفته وحدت اسلامی دعوت نمودند و نیز نام‌گذاری روز قدس جهانی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان  هر سال، دو جلوه از جلوه‌های صدق و جدیت درعمل است.

 جمهوری اسلامی ایران بر روش و برنامه امام خمینی در دعوت به وحدت اسلامی و تمسک به آن در عمل استمرار پیدا کرد و هفته وحدت و روز قدس جهانی را هر سال رعایت و تقریب بین المذاهب را نیز مراعات می‌نماید. امام سید علی خامنه‌ای نیز همان راه را ادامه دادند و می‌فرمایند: «... ما با جدیت به ایجاد دارالتقریب بین مذاهب اسلامی مایل هستیم و امید داریم که این امر تحقق یابد» (فرهنگ اسلامی، شماره: 51 - 1414 ه / 1993 م، ص 15 - 16).

 

منبع: مجله تشیع ناب، شماره اول، زمستان93

 

 




نظرات کاربران