در حال بارگذاری ...

در واقع روابط مردم در سطح بین الملل در شهر مشهد بسیار ضعیف است. مساجد ما هیچ ارتباطی با حوزه بین الملل شهر مشهد ندارند. نه با زائران خارجی ارتباط دارند نه اقدام بین المللی انجام می دهند...وظیفه فرهنگ سراها کارهای در سطوح پایینی جامعه است؛ تشویق کردن، تقویت کردن یک موضوع و اندیشه خاص در سطح اجتماع. لذا فرهنگسرای امت از نان شب برای مشهد واجب تر بود.

حسین کمیلی

 

"فرهنگسرای امت" عنوان مجموعه ای فرهنگی در شهر مقدس مشهد است که با هدف فعال شدن ظرفیتهای بین المللی موجود در این شهر فعالیت میکند.

جهت آشنایی با اهداف و فعالیتهای این مجموعه به گفتگوی کوتاهی با مسؤول مجموعه پرداختیم:

اساسا چه لزومی به ایجاد فرهنگسرایی با این رویکرد بوده؟

مشهد 3 تا 4 میلیون زائر بین المللی از 50 کشور جهان دارد. هزاران مجاور بین المللی از عراق، افغانستان و پاکستان و.. در مشهد زندگی می­کنند و چندین هزار دانشجو طلبه غیر ایرانی در حال درس خواندن هستند.

اما آنچنان که شاید و باید ما شاهد فعال شدن این ظرفیت ها در خدمت شهر نیستیم. در واقع روابط مردم در سطح بین الملل در شهر مشهد بسیار ضعیف است. مساجد ما هیچ ارتباطی با حوزه بین الملل شهر مشهد ندارند. نه با زائران خارجی ارتباط دارند نه اقدام بین المللی انجام می دهند. هیچ گونه فعالیت و کنشی ندارند. موسسات تخصصی دراین زمینه در حد صفر می­باشد، فقط می­توانم یک یا دو موسسه را در این موضوعات نام ببرم. دانشگاه ها پژوهش های مرتبط ندارند، مطالعاتی تخصصی در این حوزه انجام نمی­شود. رسانه های ما توجه جدی به این مساله ندارند. در واقع از هر زاویه ای که به مساله نگاه کنیم یک غفلتی از این ظرفیت در حوزه های علمی، اندیشه ای، رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی و... وجود دارد.

وقتی اینگونه است باید یک کار فرهنگی بنیادین و واقعی صورت بگیرد. وظیفه فرهنگ سراها کارهای در سطوح پایینی جامعه است؛ تشویق کردن، تقویت کردن یک موضوع و اندیشه خاص در سطح اجتماع. لذا فرهنگسرای امت از نان شب برای مشهد واجب تر بود.

فرهنگ سرای امت دقیقا قرار است چه کاری انجام دهد که این خلأ­ها برطرف بشود؟

فرهنگ سراها به لحاظ ابزاری دستشان باز است. یعنی همه کارها از تولید محصول گرفته تا برپایی نمایشگاه ها و ایجاد زیرساخت های دائمی و حمایت از تشکل ها و فعالیت های مردمی خودجوش، اجرای برنامه های عمومی در سطح محله و قالب های دیگر را به کار بگیرند. فرهنگسرای امت طبیعتا باید در سه سطح کار بکند:

 1. دانش عمومی مرم مشهد نسبت به جهان اسلام را افزایش دهد، در واقع شناخت مشهدی ها از اینکه در چنین شهری زندگی می کنند باید از متوسط شناخت مردم سایر شهرهای کشور درباره جهان اسلام بیشتر باشد.  

 2. احساسات مردم نسبت به رویدادهای بین المللی در مشهد باید پررنگ تر و غلیظ تر باشد. اگر اتفاقی یا حادثه ای در گوشه ای از جهان اسلام می افتد، مشهدی ها باید پیشتاز باشند و لذا فرهنگ سراها می توانند به این مسئله کمک کنند. 

 3. نهایتا کنش ها و ارتباطات واقعی که فرهنگ سرا می­تواند در افزایش آنها کمک کند. فضای میان فرهنگی علی­رغم حضور تعداد بسیار زیاد افراد بین المللی در مشهد چه زائران و چه ساکنین، بسیار کم رنگ می باشد. چندتا حسنیه اهالی کشورهای مختلف هست و تمام. این موضوع نشانه این است که مشهد هنوز در خدمت این موضوع قرار نگرفته است.

در این موضوعاتی که فرمودید چند مورد از پروژه هایی که قصد انجام آن را دارید بفرمایید.

کارهای در طول این مدت شده است. چون فرهنگ سرای امت بطور رسمی الان شروع به کار کرده اما از چند مدت قبل فعالیت هایش را شروع کرده بود. مثلا ما نخستین نمایشگاه ظرفیت های جهان اسلام را با کمک مساجد مشهد تولید کردیم. 120 پوستر از مساجد مشارکت کردند تحت عنوان "جهان شهر". یعنی مسجدی ها خودشان با نگاه به ظرفیت های و جاذبه های جهان اسلام تولید کردند. از معرفی شخصیت ها تا سنت و آداب و رسوم و مکان ها و جاهای دیدنی و...و این تولیدات را در محله خودشان برای مردم به نمایش گذاشتند.

کار دیگر ترویج آموزش زبان عربی در فرهنگسراها در مساجد سطح شهر مشهد بوده. ویژه ی اربعین سال گذشته دوره های زبان آموزی گذاشتیم.

اردوهای فرهنگی، تخصصی در موضوعات جهان اسلام ویژه دانشجویان و طلاب برگزار کردیم.

و اخیرا یک تجربه موفق در موضوعات میان فرهنگی داشتیم، مسابقات کریکت برای پاکستانی های مقیم مشهد برگزار کردیم.

برای ماه مبارک رمضان نیز تعدادی برنامه در دستور کار داریم؛ مثلا سفره های افطاری امتی با غذاهایی از ده کشور جهان که در یک نمایشگاه ارائه بشود و مردم بروند و افطار با غذای کشورهای مختلف جهان اسلام داشته باشند و بسیاری کارهای دیگر که انشاالله بتوانیم آن ها را انجام دهیم.




نظرات کاربران