در حال بارگذاری ...

حجت الاسلام دکتر الویری: توفیق این را داشتم که در نخستین کاروان سرزمین برادری حضور داشته باشم. بدون تردید یکی از خوش‌ترین سفرهایم در مناطق سنی‌نشین رقم خورد و هنوز از یافته‌های آن سفر بهره‌مند هستم

حجت الاسلام دکتر الویری

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) است. او دو سال قبل همراه با کاروان سرزمین برادری به مناطق سنی‌نشین کشور سفر کرد.

 

الویری به مناسبت راه‌اندازی کاوران «سرزمین برادری2» روایتی از آن سفر کوتاه را بیان کرد. او گفت: توفیق این را داشتم که در نخستین کاروان سرزمین برادری حضور داشته باشم. بدون تردید یکی از خوش‌ترین سفرهایم در مناطق سنی‌نشین رقم خورد و هنوز از یافته‌های آن سفر بهره‌مند هستم. فکر می‌کنم مهم‌ترین تاثیر این سفر افزایش آگاهی‌های اجتماعی و شناخت بدون واسته و بدون مانع با واقعیت‌ها است. شناخت درست از این مناطق گام نخست برای هر نوع اقدام دیگری است؛ چه آنهایی که داعیه این را دارند که همبستگی ملی را تقویت کنند، چه آنهایی که نگران این هستند، شاید تنش‌هایی در جامعه بوجود خواهد آمد و می‌خواهند این تنش‌ها را از بین ببرند. اولویت برای همه این گروه‌ها قبل از هر نوع اقدام و عملی شناخت محیط‌های مختلف ایران است.

 


وی افزود: حضرت علی(ع) در وصیت نامه خودشان به امام حسن(ع) درباره پیشینیان این گونه بیان می‌کنند «ای فرزندم هرچند که در زمان پیشینیان زیست نکرده‌ام اما در کارهایشان نگریستم و اندیشه کردم تا اینکه گویی من یکی از آنها شدم، و بدین ترتیب توانستم که زلال را از کدر بشناسم». وقتی امیرالمومنین(ع) در مورد کسانی که با آنها فاصله زمانی دارد چنین سخنی می‌گویند برای کسانی که ما با آنها فاصله مکانی هم داریم باید به همین گونه عمل کنیم تا به شناخت صحیح و درست، دست پیدا کنیم. این هدف حاصل نمی شود جز از طریق حضور مستقیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم تاکید کرد: دستاورد اینگونه سفرها در صورتی بطور واقعی محقق می‌شود که خود سفرها نیز واقعی و غیر نمایشی باشد. یعنی انگیزه شناختن و روش‌ها و ابزارهای رسیدن به شناخت نیز واقعی باشد. هرگونه اقدام قبلی که بخواهد فکر خاصی را به مهمانان در این کاروان‌ها القا بکند محکوم به شکست است و مانعی در رسیدن به شناخت صحیح است. تجربه‌ای که در سفر کاروان سرزمین برادری 1 و ده ها سفر دیگر داشتم این است که وقتی ما با خلوص نیت و با تعهد و پایبندی با مردم مواجه بشویم، شناخت صحیح هم اتفاق خواهد افتاد. باید همه مکان‌هایی که امکانش وجود دارد در این سفرها دیده شود تا تصویری واقعی و غیر کاریکاتوری محقق بشود. باید گفت‌وگو به گونه‌ای صورت بگیرد که مردمان آنجا هرچه در دل دارند بر زبان بیاورند تا گفتگو به معنای واقعی شکل بگیرد.

الویری در پایان گفت: شرکت جوان‌ها در این کاروان‌ها فرصت مغتنمی است زیرا جوان‌ها نسبت به پیرتر‌ها سرشت پاک‌تر و دلی سالم‌تر و دست نخورده‌تر برای مواجهه منصفانه با واقعیت دارند. 

کاروان «ایران سرزمین برادری 2» پس از یکسال وقفه دوباره با حضور نخبگان فرهنگی، راهی مناطق سنی‌نشین کشور می‌شود. اتحادیه بین المللی امت واحده با همکاری چند تشکل مردمی، کاروان «ایران سرزمین برادری 2» را این هفته با حضور جمعی از فرهیختگان جوان حوزوی، دانشگاهی، هنری، ورزشی و... برگزار می‌کند. این کاروان، تکرار کاروان «ایران سرزمین برادری 1» است که اسفند 93 با حضور جمعی از چهره های علمی فرهنگی کشور با سفر به سه استان گلستان، کردستان و سیستان و بلوچستان برگزار شد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم




نظرات کاربران