در حال بارگذاری ...

کاروران «ایران سرزمین برادری» یک کار دکوری و نمایشی نبود. یعنی هم شیعیان که مهمان بودند و هم اهل سنت که میزبان بودند، دلشان می‌خواست این دیدار صورت بگیرد. من احساس می کردم که از دیدن یکدیگر خوشحال هستیم

دو سال قبل اولین کاروان «ایران سرزمین برادری» راهی مناطق سنی‌نشین کشور شد. در این سفر فعالان فرهنگی، هنری و اجتماعی شیعه دیدارهایی را با اقشار مختلف اهل سنت داشتند. دوباره این کاروان تقریبی برگزار می‌شود تا باعث شناخت واقعی گروه‌های اسلامی از یکدیگر شود. آنچه در ادامه می‌خوانیم خاطره مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده از سفر به استان گلستان در قالب «کاروان سرزمین برادری» است:

کاروران «ایران سرزمین برادری» یک کار دکوری و نمایشی نبود. یعنی هم شیعیان که مهمان بودند و هم اهل سنت که میزبان بودند، دلشان می‌خواست این دیدار صورت بگیرد. من احساس می کردم که از دیدن یکدیگر خوشحال هستیم. به همین دلیل اگر در مواقع دیگر، کاری انجام شده و تاثیری نداشته، دلیلش این بوده که این صمیمت وجود نداشته، سیاسی و در نهایت دروغ بوده. در سرزمین برادری خوشبختانه این مسائل نبود. گویی همه دلشان می خواست یک رابطه صمیمی مثل گذشته‌ها شکل بگیرد.

در روزگاران گذشته که ما دانشجو بودیم و این مسائل امروزی بین شیعه و سنی بوجود نیامده بود، خیلی راحت رفت و آمد می­‌کردیم. نشست و برخواست می‌کردیم. عاشق هم می‌شدیم. ولی الان متاسفانه یکسری اتفاقات افتاده که ما را از هم دور کرده است.

 

 

ما در دوران دانشجویی با دوستان ترکمن به استان گلستان سفر می‌کردیم و کلی خاطرات خوب داریم. یادم نمی رود که مهمانی رفته بودیم و مادر یکی از دوستانم می‌گفت من به احترام شما باید یک دستم رو باز کنم و بخاطر خودم یک دستم را بسته نگه دارم و نماز بخوانم. این یک شوخی بود. اما خیلی حرف قشنگی بود و نشان از لطافت و صمیمت ما با یکدیگر بود. کاروان سرزمین برادری یادآور خاطرات شیرین گذشته ما بود. مشکل اصلی ما این است که همدیگر را ندیدیم. یکدیگر رو نمی‌شناسیم. ارتباط نداشتیم. اگر این رفت و آمد باعث این بشود که بدون تعصب و پیش فرض برویم و نسبت به همدیگر شناخت پیدا کنیم، برویم و ببینیم و یاد بگیریم. خیلی کمک می­‌کند به اتحاد و وحدت.

ما در سفری که به استان گلستان داشتیم به دیدار امام جمعه اهل سنت ترکمن،(جناب آخوند عابدی کر) رفته بودیم، ایشان مرد بزرگی بود که تعادل را در منطقه حفظ کرده بودند. وقتی ایشان به رحمت خدا رفتند من در رسانه‌ها به ایشان تسلیت گفتم. و این نتیجه همان دیدار است. من از اینکه چنین برنامه‌های ادامه داشته باشد خوشحال هستم ولی تاکید می‌کنم که سیاسی و نمایشی نشود.

 

منبع: خبرگزاری فارس




نظرات کاربران