در حال بارگذاری ...

امام جمعه اهل سنت نگین‎شهر،«حاج آخوند عابدی کر» را مفسر توانای قرآن خواند و افزود: ایشان در استان گلستان، ایشان پرچم دار وحدت و اخوت و برادری بودند...هیشه شاهد بودیم در تمام برنامه ها و همایش های وحدت حضور پیدا می کردند

حاج محمد آخوند عابدی کُر، امام‌جمعه اهل سنت ترکمن و یکی از روحانیون برجسته جهان اسلام شامگاه شنبه مورخ 25 دی ماه جاری، در سن ۹۰ سالگی بعد از تحمل یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.

 

آخوند عابدی کُر از روحانیون شناخته‌شده در میان ترکمن‌های ایران‌زمین بوده و از جایگاه بالایی نزد ترکمن‌ها برخوردار بود.

 

عابدی کُر فرزند سید قلی متولد سال ۱۳۰۵ در «کمش تپه» بوده و تحصیلات اولیه خود را در محضر استاد «هجو آخوند طلابی» گذرانده است.

 

امام‌جمعه اهل سنت ترکمن به مدت ۱۳ سال به‌عنوان معلم در روستای «صحنه» مشغول به تدریس بود و بعد از آن برای تکمیل تحصیلات خود به تهران رفت و در مدرسه سپه‌سالار سابق و شهید مطهری کنونی مشغول به تحصیل شد.

 

وی در سال ۱۳۶۰ از طرف امام خمینی (ره) به‌عنوان امام‌جمعه بندر ترکمن منصوب شد.

 

حاج آخوند عابدی کر از جمله علمایی بود که تفسیر قرآن وی از رادیوهای برون مرزی پخش و مسلمانان کشورهای آسیای میانه را بهره مند می ساخت.

 

سیدعباس حسینی فرماندار شهرستان گرگان درمورد ایشان بیان داشت: آن بزرگوار مدرس و مدیر حوزه علمیه قبا و نخستین مفسر قرآن کریم به زبان ترکمنی بود که عمر شریف خود را در راه خدمت به مردم عزیز به ویژه اهالی محترم ترکمن صحرا صرف نمود و یکی از قطب های وحدت اهل سنت به شمار می رفت.

 

امام جمعه اهل سنت نگین‎شهر، نیز «حاج آخوند عابدی کر» را مفسر توانای قرآن خواند و افزود: ایشان سالیان سال در رادیو ترکمنی، مردم را با قرآن و سیره پیامبر(ص)، آگاه و احکام شرعی را بیان کردند.


خوجملی با تاکید بر اینکه در استان گلستان، ایشان پرچم دار وحدت و اخوت و برادری بودند، خاطرنشان کرد: همیشه شاهد بودیم در تمام برنامه ها و همایش های وحدت حضور پیدا می کردند و در شهرستان بندرترکمن نیز مراسم های وحدت بخش بسیاری برگزار می کردند.


وی اضافه کرد: ایشان ارتباط خوبی با نماینده ولی فقیه در استان، حضرت آیت ا.. نورمفیدی داشتند و همیشه مردم را دعوت به اخوت و برادری می کردند.


این روحانی اهل سنت بر تعامل خوب «حاج آخوند عابدی کر» با نظام و انقلاب اسلامی تاکید کرد و افزود: از همان ابتدای انقلاب شاهد این بودیم که در ارتباط با مسئولین نظام اسلامی و دیگر شخصیت های بلند پایه کشوری همدلی و وحدت داشتند و در میان اهل تسنن و تشیع محبوبیت زیادی دارند.


امام جمعه اهل سنت نگین‎شهر در خاتمه ابراز کرد: ایشان هم شخصیت عرفانی، فقهی و اجتماعی بودند و هم تعامل خوبی را با اهل تسنن و تشیع داشتند و در رابطه با وحدت و هم همدلی تلاش زیادی می کردند.

 

منابع: خبرگزاری مهر + پایگاه خبری تحلیلی پاسرو + بلاغ

 

 




نظرات کاربران