در حال بارگذاری ...

اسقف کاپوچی از سال 1965 به عنوان اسقف از سوی کلیسای کاتولیک به بیت المقدس رفت. اشغالگران صهیونیستی وی را به اتهام حمایت از مقاومت بازداشت کرده و دادگاه صهیونیستی نیز او را به 12 سال زندان و در سال 1978 به خارج فلسطین تبعید کردند.

پدر کاپوچی از شخصیت‎های بسیار کم نظیر مسیحیت در حمایت از مقاومت فلسطین بود که هرگز تا آخرین لحظات عمرش از این مجاهدت شریف دست برنداشت.

اسقف کاپوچی سال 1922 در شهر حلب سوریه متولد شد و از سال 1965 به عنوان اسقف از سوی کلیسای کاتولیک به بیت المقدس رفت. اشغالگران صهیونیستی وی را در سال 1974 به اتهام حمایت از مقاومت بازداشت کرده و دادگاه صهیونیستی نیز او را به 12 سال زندان و در سال 1978 به خارج فلسطین تبعید کردند. وی در سال 1358 پس از پیروزی انقلاب اسلامی دیداری نیز با حضرت امام (ره) در تهران داشت. اسقف هیلاریون کاپوچی از سال 1978 در شهر رم ایتالیا در تبعید زندگی می کرد.

 

«اسقف کاپوچی نماد ایمان به خدا در مسیر خدمت به انسان است»

در سال ۱۹۷۶، زمانی که اسقف کاپوچی در زندان به سر می‌برد، شورای دایمی مذاهب لبنان همایشی با هدف حمایت از او در تالار یونسکو برگزار کرد. امام موسی صدر سخنران این همایش بود که یاسر عرفات، شیخ صبحی صالح، اسقف نیکولاس الحاج و تنی چند از شخصیت‌های دیگر نیز در آن حضور داشتند. امام موسی صدر در سخنانی خطاب به حاضران این همایش گفت: «جناب اسقف کاپوچی خطاب به لبنانیان این‌گونه خطاب می‌کنند که کجایید‌ای برادران؟ چه می‌کنید و با که می‌جنگید و چرا می‌جنگید؟ دشمن شما در بیت‌المقدس معابد را تاراج می‌کند و با هتک حرمت مقدسات، چهره‌ شهر صلح و سلام را خدشه‌دار و تاریخ را تحریف می‌کند.....» امام موسی صدر در بخشی از سخنانش از زبان اسقف کاپوچی تصریح کرد: «اکنون آوایی به بلندای رعد، بانگ برمی‌آورد که کافی است! بس کنید! و سپس فرو می‌نشیند و به درد می‌گرید و به تنگ می‌آید و دست به تحصن می‌زند... او کسی نیست جز اسقف کاپوچی که اکنون در مراسم بزرگداشت اوییم، و تجلیل و بزرگداشت او نه با این مراسم، بلکه با توقف کشتار و خون‌ریزی و بازیافتن کرامت از دست‌رفته ممکن خواهد بود...»

 


او در پایان عنوان کرد: «اسقف کاپوچی نماد دینی است که از معابد و از کنج عزلت به عرصه‌ عمل وارد می‌شود و نماد ایمان به خدا در مسیر خدمت به انسان است. او فردی مسیحی است که خود را وقف خدمت به مسلمانان و مسیحیان می‌کند. او سلاحی است که از دل دشمن به دست آمده پس بیایید از خود دفاع کنیم و از دشمن انتقام بگیریم؛ دشمنی که صف‌بندی‌های ما سلاحش بود. اسقف کاپوچی انسان بی‌آزاری است که اکنون سلاح به دست گرفته است. سلاحی که‌‌ همان ذوالفقار علی(ع)، شمشیر محمد(ص)، در دستان مسیح است. این شمشیر، دو لبه دارد؛ یک لبه را مقاومت فلسطین با همه‌ ابعاد عربی و جهانی آن ترسیم می‌کند و لبه‌ دیگر را خرد جمعی لبنان با همه‌ ابعاد و جوانب آن.»

 

جزئیات دیدار خاطره انگیز با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی

اسقف کاپوچی در فروردین سال ۱۳۵۸ به عنوان نخستین میهمان رسمی حضرت امام (ره) وارد ایران شد و با استقبال حضرت امام مواجه گردید. اسقف کاپوچی دربارۀ این دیدار می‌گوید:در فرودگاه هزاران نفر از برادران به استقبال من آمده بودند، با همدیگر به سوی منزل امام حرکت کردیم. ایشان مرا در بغل گرفت و روبوسی کرد و دست مرا گرفت و خطاب به خبرنگاران گفت: همگی استقبال از اسقف کاپوچی را مشاهد کردید. شما از دروغ‌هایی که دشمنان و مغرضان انقلاب اسلامی پخش کرده‌اند تا چهره این انقلاب را دگرگون نشان دهند اشباع شده‌اید. در این دروغ‌ها انقلاب را انقلاب تعصب، تشنج و خونریزی توصیف کرده‌اند با وجود اینکه می‌دانند که دین اسلام که شعار ما در این کشور است دین محبت، پاکدامنی، وسعت نظر و حیا است. من برای اینکه دروغ‌های مغرضان را از بین ببرم اسقف کاپوچی را دعوت کردم. ایشان فقط یک مسیحی نیست، بلکه یک کارگزار و یک مسئول کلیسا است.

 

 

بر اساس این گزارش، اسقف «کاپوچی» همچنین درباره ادامه این سفر می‌گوید:این نخستین دیدار من از تهران بود. در تهران روز‌های زیبایی را گذارندیم، چرا که رئیس و مسئول انقلاب در میان سایر برادران بود. ند به طوری که در برابر دشمنان مانند یک خانواده بودند. من در کنار خانواده بزرگ امام خمینی؛ بهشتی، خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی روز‌های پرسعادتی را گذراندم. گفتنی است، اسقف «کاپوچی» یک بار دیگر نیز در جریان تسخیر لانه جاسوسی به ایران سفر کرد و در این باره نیز گفت: به اعتماد ارزشمند امام خمینی به اینجانب افتخار می‌کنم. با اجازه امام خمینی من برنامه‌ای را در تلویزیون ایران به مدت دو ساعت برای صحبت به گروگان‌ها تهیه کردم تا آنان در این برنامه با خانواده‌هایشان سخن بگویند، این در حالی بود که آمریکا هیچ کاری نتوانسته بود در این زمینه انجام دهد و حتی با حمله به ایران تعداد دیگری از نظامیانش را در خاک ایران دفن کرده بود.

 

 

حضور در کاروان شکستن محاصره غزه

در فوریه 2009 پدر ایلاریون کاپوچی جزو اولین افرادی بود که برای شکستن محاصره همه جانبه غزه از سوی رژیم صهیونیستی دل به دریا زد و با یکی از نخستین کاروانهای شکستن محاصره غزه عازم سواحل این باریکه شد. این کشتی لبنانی حامل کمک به فلسطینیان باریکه غزه بود که از لبنان به سوی سواحل غزه روانه شد اما پس از رسیدن به نزدیکی آبهای غزه نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی آن را ربوده و به بندر اسدود در سرزمین های اشغالی منتقل کردند.

رژیم صهیونیستی سرانجام چند هفته بعد بر اثر فشار افکار عمومی جهان و پیگیری های مقام های لبنانی 10 تن از اعضای این کاروان از جمله پدرکاپوچی را آزاد کرد . وی در سال 2010 نیز در کشتی مرمره برای شکستن محاصره غزه حضور داشت.
 


مواضع استوار در حمایت از محور مقاومت

پدر ایلاریون کاپوچی طی سالهای اخیر مواضع استوار و روشنی در حمایت از مقاومت داشت، وی در سال 1390 در سخنانی تاکید کرد: سوریه از وجهه بسیار خوبی در جهان عرب و همه دنیا برخوردار است که به خاطر مواضع حکیمانه و تلاشهای خیرانه اش است.

وی افزود: تحقق خواسته های برحق نه با شورش بلکه با گفت وگوی برادرانه میسر می شود. این در حالی است که سوریه به رغم همه بهایی که برای «مسئله فلسطین» و دفاع از کرامت مردم آن برای تشکیل دولت مستقل به پایتختی «قدس شریف» پرداخت، نسبت به اصول قومی و دفاع از آن متمسک است.

 

کاپوچی در آن زمان، که توطئه ها علیه سوریه به تازگی آغاز شده بود خواستار وحدت در برابر توطئه های وارداتی به ویژه وحدت ملی به منظور بقای عزت این مردم شد.

در پی درگذشت کاپوچی محافل مختلف فلسطینی و بین المللی به این رخداد واکنش نشان داده و وی را «قهرمانی بی نظیر در عرصه حمایت از مسئله فلسطین» توصیف کرده‎اند.

 

منابع: خبرگزاری قدس + موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر

 




نظرات کاربران