در حال بارگذاری ...

کشمیری‌ها مظلومند و از جمله مظلوم‌ترین‌های دنیا هستند. عزیزان می‌دانند که حقیر بی اطلاع نسبت به یمن و سوریه و فلسطین نیستم. با همه این اوصاف این را عرض می‌کنم. ۶۰ تا ۱۰۰ هزار کشته خلال ۲۰ سال، بیش از ۵ هزار مفقودالاثر، بیش از ۲ هزار گور دسته جمعی، تجاوزهای گسترده به نوامیس مسلمین توسط سربازان هندی که مستندات بسیاری‌شان موجود است

* روح الله رضوی

در آستانه پنجاهمین روز بحران کشمیر، پاسخ‌هایی کوتاه به برخی شبهات رایج در باب کشمیر:
چرا وقتی اینهمه مظلوم در سوریه و بحرین و پاکستان و یمن هست باید به کشمیر پرداخت؟آیا این منحرف کردن افکار نیست؟
دنیای ما پر است از مظلوم چه در داخل و چه در خارج. اگر کسی علم دفاع از مظلومی بلند کرد نمی‌توان او را متهم کرد که در دفاع از دیگران کوتاهی کرده. مهم و اصل و مقدمه درد دل داشتن برای مظلومین و شکستن حصار خودخواهی است. زمانی کشمیری‌ها به من می‌گفتند مظلومین کشمیر را رها کردی و کاروان کشی به فلسطین می‌کنی! حالا برخی می‌گویند مظلومین پاکستان و سوریه را رها کردی به کشمیر چسپیدی! زمانی هم برخی کلا می‌گفتند بدبخت‌های داخل کشور ایران را رها کردی و دنبال فلسطین رفتی! پاسخ همه یکی است.
اصلا چه کسی گفته کشمیر دچار مشکل است؟ عده‌ای دارند بی‌خود شلوغش می‌کنند!

کشمیری‌ها مظلومند و از جمله مظلوم‌ترین‌های دنیا هستند. عزیزان می‌دانند که حقیر بی اطلاع نسبت به یمن و سوریه و فلسطین نیستم. با همه این اوصاف این را عرض می‌کنم. ۶۰ تا ۱۰۰ هزار کشته خلال ۲۰ سال، بیش از ۵ هزار مفقودالاثر، بیش از ۲ هزار گور دسته جمعی، تجاوزهای گسترده به نوامیس مسلمین توسط سربازان هندی که مستندات بسیاری‌شان موجود است، شکنجه‌های وحشیانه و گسترده که باز مستنداتش در دسترس است که برخی‌شان واقعا عجیب است. خلال ۴۵ روز اخیر هم آمارها حاکی از آسیب دیدگی چشم بیش از ۴۰۰ تن، شهادت بیش از ۷۵ تن، زخمی شدن بیش از ۴۰۰۰ تن و.... سندی بر مظلومیت کشمیری‌هاست‌.
آقا اصلا فرض، کشمیری‌ها مظلومند اما اینها یک مشت تکفیری هستند که پس فردا خون شیعه را می‌ریزند همان بهتر که بمیرند!
مردم کشمیر اکثرا اهل سنت حنفی مذهب با گرایشات اعتقادی ماتریدی و متاثر از صوفیه هستند. این زمینه باعث شده است رشد جریانات متمایل به وهابی‌ها در کشمیر به سختی صورت گیرد. اهل سنت نیز محبین اهل بیت بوده و معتقد به زیارت و توسل به اولیاء الله.

گروه‌های مسلح فعال در کشمیر نیز که از سال ۱۹۸۹ شکل گرفتند تکفیری نیستند. بزرگترین گروه مسلح کشمیری حزب المجاهدین است که گرایشات فکری معتدل داشته و در طول این سال‌ها حتی بسیاری از جوانان شیعه قائل به مبارزه مسلحانه، عضو آن بودند و حتی در این راه به شهادت رسیدند.
نه این گروه و نه دیگر گروه‌های مسلح فعال در کشمیر در طول ۲۷ سال مبارزات مسلحانه، جامعه تقریبا یک میلیونی شیعیان کشمیر را هدف قرار ندادند.
این سخن بمنزله تایید مبارزات مسلحانه علیه هند در کشمیر نیست لکن اتهام تکفیری به ایشان سخن ناصوابی است.

اصلا همه اینها درست آینده کشمیر قرار است چه بشود؟ اصلا مردم نظرشان به کدام سو هست؟
اینکه در نهایت قرار است چه بر سر کشمیر بیاید اساسا محل نزاع نبوده و نیست. حرف و مدعا در حال حاضر توقف ظلم وحشیانه‌ایست که بر مردم کشمیر در حال وقوع است. این امر حتی منطبق بر قوانین داخلی خود هندوستان و نیز قوانین بین‌المللی است‌.
رای و خواست مردم کشمیر هم می‌بایست در خلال همه‌پرسی ای آزاد تعیین شود و کسی نمی‌تواند بجای مردم تصمیم بگیرد. این همان چیزی که سازمان ملل تصریح کرده و رهبران هندوستان عنوان کرده‌اند.

آقا اصلا همه این‌ها درست؛ ایران در شرایط کنونی اگر حرفی از کشمیر بزند رابطه اش با هند به هم خواهد خورد و این در شرایطی که ایران درگیر جبهه‌های مختلفی در غرب آسیاست درست نیست!
اگر شرایط ویژه ایران در تناسب با هندوستان اجازه عکس العملی را به ایران نمی‌دهد آیا جریانات مردمی و غیر رسمی هم چنین محدودیت‌هایی دارند؟ طبیعی است که خیر. اتفاقا به همین دلیل خطاب ما در کل این روزها جریانات مردمی و غیر رسمی ایران بوده‌اند.
والسلام




نظرات کاربران