در حال بارگذاری ...

ما ابتدا نمی خواهیم بحث توحید و خداپرستی را مطرح بکنیم. توحید خدا پرستی، دین اسلام، اینها هدف هستند اما هدف دوم ما، هدف اول این است که ما بعنوان یک مسلمان باید از مظلوم دفاع کنیم

* آیت الله احمد عابدی

 

♦ ایام محرم، ایام عزاداری اباعبدالله (ع) است. اصل عزاداری چیزی است که باعث حیات و بقاء مکتب تشیع در طول تاریخ بوده است. خیلی ها در طول تاریخ تلاش کرده اند جلوی عزاداری ها را بگیرند، اما نتوانسته اند. در زمان متوکل عباسی، سخت ترین دوران برای شیعیان بود، اما در همان زمان، ائمه (ع) شیعه را به عزاداری و زیارت امام حسین علیه السلام سفارش و ترغیب می کردند.

 

♦ متاسفانه امروزه، در عزاداری ها بیشتر روی مظلومیت اهل بیت علیهم السلام تاکید می شود، و این واقعیتی است و درست است که اهل بیت علیهم السلام مظلوم بودند. وقتی انسان تصور می کند علی اصغر شش ماهه، گرسنه و تشنه بماند و بعد آنگونه به شهادت برسد. اینها همه ظلمی است که به اهل بیت علیهم السلام شده است. اما آنچیزی که باید بیشتر در این ایام مورد تاکید قرار گیرد و پافشاری بشود، مسئله مبارزه با ظلم است. امام حسین علیه السلام اولاً و باذات برای مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم قیام کرده است.

 

♦ ما ابتدا نمی خواهیم بحث توحید و خداپرستی را مطرح بکنیم. توحید خدا پرستی، دین اسلام، اینها هدف هستند اما هدف دوم ما، هدف اول این است که ما بعنوان یک مسلمان باید از مظلوم دفاع کنیم، (نه از مسلمان، از مظلوم)، اگر شما دیدید که یک کافر، یهودی یا یک مسیحی مورد ظلم واقع شده است، شما که مسلمانید وظیفه دارید از مظلوم دفاع کنید، حتی آن مظلوم بی دین باشد، از مظلوم باید دفاع کرد. امام حسین علیه السلام در جریان کربلا فرمود: اگر دین ندارید آزاد مرد باشید. آزاد مرد کیست؟ علمای ما در طول تاریخ اینگونه بودند که اگر می دیدند یک یهودی مورد ظلم واقع شده است بدفاع از یهودی برمی خاستند. قرآن می فرماید: همیشه از مظلوم دفاع کنید.

 

♦ مثلاً وظیفه داریم از فلسطینیان دفاع کنیم زیرا آنها هم مظلومند و هم مسلمان، اما اگر کسی مسلمان نبود، بی دین بود، کافر بود، اما مظلوم بود، باید از او دفاع کرد

وظیفه داریم از فلسطینیان دفاع کنیم زیرا آنها هم مظلومند و هم مسلمان، اما اگر کسی مسلمان نبود، بی دین بود، کافر بود، اما مظلوم بود، باید از او دفاع کرد
، حتی از حیوانات و یا چیزی که انسان نیست اگر مظلوم واقع شد باید دفاع کرد. یعنی اگر کسی بی جهت دارد یک حیوانی را چوب می زند و شلاق می زند، ما باید از آن حیوان دفاع بکنیم، اگر کسی حیوانی را گرسنه نگه داشته، ما باید از آن حیوان دفاع کنیم، و بگوییم این کار حرام است و نباید حیوان را گرسنه نگه داشت. کسی حیوانی را اذیت می کند، ما باید از آن حیوان دفاع کنیم، امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین موقعی که جنگ تمام شد و می خواستند خیمه ها را جمع کنند، دیدند یک کبوتری بالای یک خیمه لانه درست کرده است. امیرالمومنین فرمود: این خیمه را نباید جمع کنیم که مبادا خانه یک حیوانی خراب شود، یعنی این سنت اهل بیت و سنت ائمه ماست که از مظلوم دفاع کنند، حتی اگر حیوانی مظلوم واقع گردد.

 

♦ در تاریخ نمونه هایی داریم که علمای شیعه فتوا می دادند خمس و زکات از شیعیان گرفته شود و برای یک مظلومی حمام ساخته شود، ولو آن مظلوم مسلمان نباشد. آنچه که در جریان کربلا برای ما بسیار مهم است این است که امام حسین علیه السلام قیام کرد که مظلومین، امان پیدا کنند، یعنی مشکل اصلی این نبود که بگوییم یزید غاصبانه در این مقام نشسته و یا یزید شراب خوار است و نماز نمی خواند و با سگ و حیوانات بازی می کند، اینها همه گناه است ولی مشکل اصلی یزد اینها نیست، مشکل اصلی یزید این است که درباره وی گفته اند که فرعون با آن همه جنایتی که انجام می داد، عادلانه تر از یزید عمل می کرد.

 

♦ درباره فرعون گفته اند هفتصد سال شکم زنان را می درید و بچه های بنی اسرائیل را می کشت، فرعون وقتی می خواست اهرام را بسازد انسانهای بسیاری زیر سنگها له و کشته شدند، فرعون که اینهمه ظلم می کرد، اهل سنت گفته اند، فرعون عادلانه تر رفتار می کرده است تا یزید. یعنی ما نمی خواهیم با یزید مبارزه کنیم بخاطر اینکه یزید بی نماز بود یا بخاطر اینکه مشروب می خورد، این کارها گناه است و حرام است، اما امام حسین علیه السلام قیام کرده است علیه ظلم یزید. که یزید حق مردم را پایمال می کرد و به مردم ظلم می کرد، تبعییض قائل می شد، حق کسی را به او نمی داد و به دیگری که ناحق بود می داد.

 

♦ در واقع ما می خواهیم با زنده نگه داشتن عزاداری و قیام امام حسین علیه السلام اینطور درسی را بیاموزیم که دین ما، و امام حسین علیه السلام، زینب کبری و حضرت ابوالفضل، این بزرگواران می خواهند به ما بگویند، از مظلوم دفاع کنید. اگر دیدید مسلمانی دارد ظلم می کند، با مسلمان مبارزه کنید، اگر دیدید بی دینی مظلوم واقع شده است از او دفاع کنید. یعنی هدف اصلی و پیام اصلی این سینه زنی ها و زنجیرزنی ها این است که ما مدافع مظلومیم، ما با ظلم مبارزه می کنیم و پیغمبران علیهم السلام آمده اند که حق و عدالت را برقرار کند و با ظلم مبارزه کنند.

 

♦ از مظلوم باید دفاع کنیم. این باید پیامی برای ما باشد، ما مدافع مظلومیم، نه اینکه بگوییم مدافع مسلمانیم، اولاً و باذات ما مدافع مظلومین هستیم، اگر مسلمانی ظالم باشد با او مبارزه خواهیم کرد، پس این عزاداری ها یعنی آزاد اندیشی و جوانمردی و روح شهامت و شجاعت، و روح ایثار و فداکاری در برابر ارزشهای اخلاقی، این محتوای اصلی پیام عزاداری های محرم و عاشورا است.

 

♦ پس در واقع امام حسین علیه السلام و زینب کبری می خواهند بگویند، مردم باید قیام به عدل و قیام به قسط کنند، اگر کسی سینه بزند و بعد برود حق مردم را بخورد، این با پیام عاشورا و حقیقت عاشورا بیگانه بوده، و با روح عزاداری فاصله گرفته است. حقیقت عزاداری عادلانه رفتار کردن است، کسی که بی جهت پایش را روی حیوانی می گذارد و او را تلف می کند، کسی که حق مردم را می خورد، کسی که سلام زیردستان را جواب نمی دهد، کسی که از وقت اداری تلف می کند و استفاده درست و بهینه نمی کند، کسیکه مردم را بی جهت معطل می کند و پشت در نگه می دارد، این فرد هرچقدر هم سینه بزند، باسینه زنی بیگانه است و جدایی پیدا کرده است. حقیقت عزاداری دفاع از مظلومین و محرومین است، هرکسی که باشد و در هر شرایط و لباسی که باشد.

 

انشاء الله خداوند به همه ما توفیق بدهد همیشه مدافع مظلوم و در حال مبارزه با ظلم و ستمگری انشاء الله باشیم.

 




نظرات کاربران