در حال بارگذاری ...

مردمان طایفه بزرگ و پرجمعیت ریگی هرچند از تعمیم دادن جنایت های یک فرد خاص به تمام کسانی که نام خانوادگی «ریگی» دارند، گلایه های بسیار دارند اما صبورانه ناملایمتی ها را تاب آورده اند. این ناملایمتی ها تا حدی بوده که حتی بعضی مجبور شده اند نام خانوادگی خود را تغییر دهند!

خیلی ها نمی دانند که معلم بلوچی که فداکاری اش سبب شد تا خیلی از ما بار دیگر انسانیت را یاد بگیریم، هم طایفه ای همان کسی است که او را به عنوان سمبل جنایت می شناسیم: عبدالمالک ریگی!

 

«گنگوزهی» یکی از تیره های طایفه بزرگ «ریگی» در بلوچستان است. طایفه ریگی از جمله طوایف شریف بلوچ است که چندین شهید را نیز تقدیم انقلاب کرده است. شهید ناصر ریگی سرپرست کنسولگری ایران در مزارشریف معروف ترین این شهداست.

حمید گنگوزهی با از جان گذشتگی اش بار دیگر شرافت و مردانگی مردمان شریف این طایفه را به رخ کشید. طایفه ای که طی سالیان اخیر به دلیل شرارت های یک فرد، جور یک بدنامی ناخواسته و البته ناجوانمردانه را به دوش می کشد.

 

طبیعی است که در میان هر قوم و طایفه ای، مفسدانی نیز یافت می شوند ولی تعمیم این فساد به همه افراد آن طایفه را هیچ کودکی منطقی نمی پندارد.

 

مقصر اصلی این ذهنیت های غلط قطعا رسانه های کشور و در راس آن صداوسیماست. آنچه که از تلویزیون جمهوری اسلامی از سیستان و بلوچستان مخابره می شود چیزی نیست جز خبری از یک انفجار و یا یک ترور. گویی در این استان پهناور هیچ اتفاق دیگری نمی افتد مگر انفجار و ترور! و به همین دلیل است که مردم تا اسم سیستان و بلوچستان را می شنوند یاد ناامنی و خون می افتند!

 

در میان این ذهنیت های اشتباهی که به دلیل بازنمایی های رسانه ای غلط، از استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، ذهنیت های منفی نسبت به «ریگی» ها از همه فاجعه بارتر است. امید آنکه رسانه های کشور در جهت تصحیح این ذهنیت ها نسبت به سیستان و بلوچستان و خاصه طایفه ریگی قدم های موثری بردارند.

 




نظرات کاربران (1)