هیچ ضرورتی ایجاب نمیکند که شیعه و سنی به خاطر اتحاد اسلامی، تسامح و گذشتی در اصول یا فروع مذهبی خود بنمایند... ولی بااینحال متأسفانه بعضی به جامعه شیعه اینگونه القاء میکنند که پذیرش وحدت اسلامی مستلزم آن است که شیعه به رخدادهای صدر اسلام و خصوصاً وقایع بعد رحلت پیامبر اکرم- صلیالله علیه و آله- همچون اهلسنت بنگرد. صریحتر اینکه بعضی پذیرش وحدتاسلامی را به معنای دست کشیدن از عزاداری حضرت فاطمه زهرا- سلاماللهعلیها- و یا انکار مصیبتهای آن حضرت تفسیر میکنند.
حجت الاسلام مهدی مسائلی
بزرگان دینی همواره بیان نمودهاند که مقصود از وحدت اسلامی هرگز دست کشیدن از عقاید تشیع نبوده و نیست، همچنانکه بارها گفته شده هیچ ضرورتی ایجاب نمیکند که شیعه و سنی به خاطر اتحاد اسلامی، تسامح و گذشتی در اصول یا فروع مذهبی خود بنمایند... ولی بااینحال متأسفانه بعضی به جامعه شیعه اینگونه القاء میکنند که پذیرش وحدت اسلامی مستلزم آن است که شیعه به رخدادهای صدر اسلام و خصوصاً وقایع بعد رحلت پیامبر اکرم- صلیالله علیه و آله- همچون اهلسنت بنگرد. صریحتر اینکه بعضی پذیرش وحدتاسلامی را به معنای دست کشیدن از عزاداری حضرت فاطمه زهرا- سلاماللهعلیها- و یا انکار مصیبتهای آن حضرت تفسیر میکنند.
باید بدانیم چه چیزی باعث شده که تفسیری اینگونه از وحدت اسلامی در اذهان شکل بگیرد و بعضی نیز در این میان مُغرضانه سعی و تلاش کنند تا وحدتاسلامی را به معنای دست کشیدن از عقاید و یا نظرات تاریخیِ شیعه تفسیر کنند.
به نظر میرسد ریشه این شبهه از آنجا است که معمولاً برای حفظ وحدت اسلامی میان مسلمانان گفته میشود: «به مقدّسات دیگر مذاهب اسلامی دشنامگویی، توهین و لعنِ عَلَنی نکنید. هر حرف و سخنی را در هرجایی نشر ندهید؛ خصوصاً مطالبی را که قابلپذیرش برای اهلسنت نبوده و تنها هیجانات مذهبی آنها را برمیانگیزد. در مناطق سنینشین از بیان سخنان تفرقهانگیز اجتناب شود، و اعتقادات مذهبیِ شیعه برای آنها بهگونهای بازگو شود که خصومت و دشمنیِ مذهبی به بار نیاورد.»
حال بیان این سخنان ممکن است افرادی را به این توهم اندازد که مروّجانِ وحدت اسلامی خواستار حذفِ عزاداری فاطمیه در میان شیعه بوده و یا اصلاً منکرِ مصیبتهای زهرا- سلامالله علیها- هستند.
بحث در این باره را در کتابچه (وحدت اسلامی و عزای فاطمی سلام الله علیها) دنبال کنید.
این کتابچه را می توانید از قسمت ضمائم دانلود کنید