در حال بارگذاری ...

هیچ ضرورتی ایجاب نمی‏کند که شیعه و سنی‏ به خاطر اتحاد اسلامی، تسامح و گذشتی در اصول یا فروع مذهبی‏ خود بنمایند... ولی بااین‌حال متأسفانه بعضی به جامعه شیعه این‌گونه القاء می‌کنند که پذیرش وحدت اسلامی مستلزم آن است که شیعه به رخدادهای صدر اسلام و خصوصاً وقایع بعد رحلت پیامبر اکرم- صلی‌الله علیه و آله- همچون اهل‌سنت بنگرد. صریح‌‌تر این‌که بعضی پذیرش وحدت‌اسلامی را به معنای دست کشیدن از عزاداری حضرت فاطمه ‌زهرا- سلام‌الله‌علیها- و یا انکار مصیبت‌های آن حضرت تفسیر می‌کنند.

حجت الاسلام مهدی مسائلی 

 

بزرگان دینی همواره بیان نموده‌اند که مقصود از وحدت اسلامی هرگز دست کشیدن از عقاید تشیع نبوده و نیست، همچنان‌که بارها گفته شده هیچ ضرورتی ایجاب نمی‏کند که شیعه و سنی‏ به خاطر اتحاد اسلامی، تسامح و گذشتی در اصول یا فروع مذهبی‏ خود بنمایند... ولی بااین‌حال متأسفانه بعضی به جامعه شیعه این‌گونه القاء می‌کنند که پذیرش وحدت اسلامی مستلزم آن است که شیعه به رخدادهای صدر اسلام و خصوصاً وقایع بعد رحلت پیامبر اکرم- صلی‌الله علیه و آله- همچون اهل‌سنت بنگرد. صریح‌‌تر این‌که بعضی پذیرش وحدت‌اسلامی را به معنای دست کشیدن از عزاداری حضرت فاطمه ‌زهرا- سلام‌الله‌علیها- و یا انکار مصیبت‌های آن حضرت تفسیر می‌کنند.

باید بدانیم چه چیزی باعث شده که تفسیری این‌گونه از وحدت اسلامی در اذهان شکل بگیرد و بعضی نیز در این میان مُغرضانه سعی و تلاش کنند تا وحدت‌اسلامی را به معنای دست کشیدن از عقاید و یا نظرات تاریخیِ شیعه تفسیر کنند.

به نظر می‌رسد ریشه این شبهه از آنجا است که معمولاً برای حفظ وحدت اسلامی میان مسلمانان گفته می‌شود: «به مقدّسات دیگر مذاهب اسلامی دشنام‌گویی، توهین و لعنِ عَلَنی نکنید. هر حرف و سخنی را در هرجایی نشر ندهید؛ خصوصاً مطالبی را که قابل‌پذیرش برای اهل‌سنت نبوده و تنها هیجانات مذهبی آنها را برمی‌انگیزد. در مناطق سنی‌نشین از بیان سخنان تفرقه‌انگیز اجتناب شود، و اعتقادات مذهبیِ شیعه برای آنها به‌گونه‌ای بازگو شود  که خصومت و دشمنیِ مذهبی به بار نیاورد.»

حال بیان این سخنان ممکن است افرادی را به این توهم اندازد که مروّجانِ وحدت اسلامی خواستار حذفِ عزاداری فاطمیه در میان شیعه بوده و یا اصلاً منکرِ مصیبت‌های زهرا- سلام‌الله علیها- هستند. 

بحث در این باره را در کتابچه (وحدت اسلامی و عزای فاطمی سلام الله علیها) دنبال کنید. 

 

این کتابچه را می توانید از قسمت ضمائم دانلود کنید

 




نظرات کاربران