در حال بارگذاری ...

روایتی مستند از رنج روزانه مردم فلسطین که نامزد هشتاد و پنجمین دوره جایزه اسکار شد...

مستند پنج دوربین شکسته داستان سال ها مقاومت فلسطینیان ساکن روستای بلعین (روستایی در 12 کیلومتری رام الله) است که برای باز پس گیری اراضی خود از غاصبان رژیم اشغالگر قدس از سال ها پیش هر هفته تظاهرات می کنند و با ارتش این رژیم غاصب درگیر هستند. پنج دوربین شکسته پنج داستان مختلف درباره ی عماد برنات، خانواده او و مردم روستای بلعین در کرانه غربی است. هر دوربین شکسته برنات، با خود داستانی درباره مقاومت دارد.
فیلمهای ساده ای که برنات میگیرد، نه برای مستند بلکه برای نشان دادن اتفاقات به ظاهر عادیست. پخش این فیلم واکنش های بسیار زیادی در راستای اعلام همبستگی با ملت فلسطین به دنبال داشته است.
برناط در این فیلم مستند به تصویربرداری از رخدادهای زندگی روزمره و خصوصی در روستای بالعین پرداخته است که از سال 2005 تغییرات زیادی را به خود دیده زیرا از این تاریخ ارتش اشغالگر اسرائیل صدها هکتار از زمین های مردم را برای ساخت دیوار حائل و توسعه شهرک ها در پشت این دیوار مصادره کرده است و جریان این فیلم مقاومت مسالمت آمیز اهالی این روستا در برابر ساخت دیوار و شهرک سازی است.
«پنج دوربین شکسته» به پنج دوربین «برناط » اشاره دارد که در جریان فیلمبرداری، بارها به شیوه های متفاوتی در حملات ارتش اسرائیلی ها می شکند.


در این میان برناط نیز چندین بار زخمی شده و برای مداوا به یمارستان منتقلمی شود. او در یکی از این موارد مجروحیت 2 ماه در بیمارستان بستری می شود. پخش این فیلم در بسیاری از کشورهای جهان و همچنین دریافت 20 جایزه جهانی، واکنش های بسیار زیادی در راستای اعلام همبستگی با ملت فلسطین به دنبال داشته است.



 

 

کارگردان ها: عماد بورنات، گای داوودی
مدت زمان فیلم: ۱ ساعت ۳۴ دقیقه
فیلم نامه: گای داوودی
بازیگران: عماد بورنات
آهنگ ساز : Adnan Joubran، Samir Joubran،

 




نظرات کاربران