در حال بارگذاری ...

اینکه گفته می شود توصیف همسران پیامبر «ص» در این آیه به مادران مومنین تنها از جهت بیان حرمت ازدواج با آنها بود، نادرست است. زیرا که جایگاه آنها به منزله مادری است که ازدواج با او نادرست است. در رد این مطلب می توان به حرمت ازدواج همسران پیامبر (ص) اشاره کرد که به صورت واضح و روشن آیه دیگری به بیان آن پرداخته است.

الشیخ حسین المصطفى ـ القطیف 

ترجمه: فاطمه ازرقی
 
متاسفانه کسانی هستند که لعن و دشنام مقدسات و ارزش های دیگران عادت آنها شده است. این امر نادرست و غیر قابل قبولی است. چون این عمل توهینی است به یکپارچگی جامعه اسلامی و باعث فتنه انگیزی میان مسلمانان می شود. عده ای نیز سعی می کنند این توهین و لعن بعضی شخصیت های اسلامی را توجیه کنند، کسانی که خداوند دستور به احترام آنها داده است مانند زنان پیامبر «ص». کسانی که خداوند در رابطه با آنها چنین می فرماید: (النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْواجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ). این آیه شریفه شامل دلالت بزرگ و مهم و با ارزشی در رابطه با جایگاه و مقامی که خداوند برای همسران پیامبر «ص» در امت اسلامی خواسته، است. خداوند آنها را مادران مومنین قرار داده است و مقصود از مومنین هم مردان است و هم زنان. پس آنها مادران مردان مومن و زنان مومن اند. استفاده از لفظ مادر به تمام معانی اشاره دارد که مفهوم مادری در برمی گیرد و همچنین احساساتی که از آن نشات می گیرد و هر آنچه از احترام و نیکی و دوری از آزار و مخالفت با او می باشد. 
اینکه گفته می شود توصیف همسران پیامبر «ص» در این آیه به مادران مومنین تنها از جهت بیان حرمت ازدواج با آنها بود، نادرست است. زیرا که جایگاه آنها به منزله مادری است که ازدواج با او نادرست است. در رد این مطلب می توان به حرمت ازدواج همسران پیامبر (ص) اشاره کرد که به صورت واضح و روشن آیه دیگری به بیان آن پرداخته است. در آیه ی دیگری آمده است:علاوه بر آن این جمله (وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ) به جمله قبل از خود عطف شده است.(وَمَا کَانَ لَکُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّـهِ وَلَا أَن تَنکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ عِندَ اللَّـهِ عَظِیمًا)، علاوه بر آن جمله (وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ) به جمله قبل از خود: (النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ) عطف شده است. جمله ای که جایگاه پیامبر را نسبت به سایر مومنین بیان می کند و نشان می دهد که جمله بعد از خود نیز به منزلت زنان پیامبر در میان امت اشاره دارد.
عالم بزرگ هندی(ت1137هـ.) می گوید: قرار گرفتن زنان پیامبر در جایگاه مادران مومنین بر اساس متن آیه از کرامات است، و به معنی ممنوع شدن ازدواج آنان بعد از پیامبر و احترام گذاشتن به آنها است. 
شیخ طوسی (ت460هـ) در رابطه با این فرموده خداوند، (یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا): می گوید خداوند در این آیه از لفظ [ کَأحَدٍ ] استفاده می کند و نمی گوید [کواحدة] زیرا که (احداً) هم مونث و هم مذکر و هم فرد و هم جمع را نفی می کند. یعنی هیچ کس از زنان به لحاظ ارزش و بزرگی منزلت و جایگاه شما نسبت به پیامبر صلى الله علیه وآله و سلم نمی رسد به شرط آنکه با دوری از معصیت خدا تقوی پیشه کنید و فرمانبردار اوامر او باشید. 




نظرات کاربران