در حال بارگذاری ...

کافی نیست که ما شخصا آدم های خوبی باشیم. ما باید یک جامعه متحد دارای اخوت اسلامی در مدارج بسیار بالا داشته باشیم. سیاستمداران ما مخاطب اصلی این کلمه هستند. حزب اللهی ها و مذهبی ها مخاطب اصلی این کلمه هستند. هرچه شیعه و منتظر آقاست مخاطب این کلمه است. اگر شما خودت انسان خوبی هستی و بی بندوباری و حرام خواری نداری و گناه انجام نمی دهی خیلی خوب است، اما تا ظهور یک کار دیگر هم داریم. اخوت اسلامی در بین شما چقدر بالاست؟! چطور برادری می کنی؟ امام زمان برای کسانی که فقط مسئولیت کار خودش را به عهده بگیرد و کاری به بقیه نداشته باشد، نمی آید.

 حجت الاسلام علیرضا پناهیان
متن زیر پیاده شده سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در آستان مقدس شاهچراغ شیراز است. صوت کامل این سخنرانی در  لینک زیر آمده است.
 
 
شیعه حتی یک دستور را روی زمین نمی گذارد
گروهی از شیعیان امام رضا «ع» به محضر ایشان رسیدند. گفتند ما از شیعیان شما هستیم که به زیارت شما آمده ایم. حضرت آنها را راه ندادند! 60 روز طول کشید. بعد از 60 روز پرسیدند که ما چه کردیم که اینطور مورد غضب حضرت قرار گرفتیم. گویا انسانهای باادبی بودند که منتظر ماندند و مطیع ایشان بودند. حضرت می فرماید حال که پرسیدند اجازه ورود بدهید. داخل شدند و خواستند بنشینند که حضرت اجازه ندادند. ایستاده پرسیدند چرا ما را راه ندادید. حضرت فرمود به این خاطر که شما ادعای بلندی مطرح کردید و گفتید ما «شیعه» شما هستیم. بعد فرمودند می دانید «شیعه» علی بن ابی طالب «ع» کیست؟ حسن و حسین و مقداد و ابوذر شیعه او بودند. شما نگویید که ما شیعه ایم، بلکه بگویید ما محبیم. گفتند که ما قصد ادعا کردن نداشتیم، ما محبّ شما هستیم. بعد از این حضرت آنها را در آغوش گرفتند و با محبت با آنها برخورد کردند. این داستان پایان زیبایی دارد. حضرت از خادم خود پرسید این افراد چند روز منتظر بودند؟ گفت 60 روز. فرمودند 60 بار نمایندگانی از طرف من به دیدار آنها بروند و هدایایی برای آنان ببرند. 
در این داستان حضرت یک جمله ای دارند که موضوع بحث ماست. ایشان در میان ایرادهایی که به آنان گرفتند می فرمایند شیعه کسی است که حتی یک دستور را روی زمین نمی گذارد و از همه توصیه های امام خود پیروی کند. ولی شما برخی از توصیه ها را عمل نمی کنید. شما خیلی از حقوق برادران دینی خود را رعایت نمی کنید. آنجا که باید فریاد بزنید، فریاد نمی زنید و آنجا که باید سکوت کنید سکوت نمی کنید. «اخوت اسلامی» امری است که توسط امام رضا «ع» مورد تصریح قرار می گیرد. در کنار سایر عوامل «شیعه بودن» این ویژگی توسط حضرت برجسته می شود. 
از نظر فردی آماده ظهور هستیم، از نظر اجتماعی نه
آیه ای در قرآن آمده که همه شنیده اند: « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» از خدا بترسید تا خدا به شما رحم کند. انگار ظرایفی در این باره وجود دارد که انسان باید خداوند را در نظر بگیرد. 
دوستان آقا امام زمان، ای کسانی که تمنای حضور امام زمان را دارید، اگر بخواهیم خداوند به ما رحم کند و فرج حضرت را محقق را بفرماید باید اخوت اسلامی را رعایت کنیم. 
ما از نظر فردی کم و بیش آماده ظهور هستیم ولی از نظر اجتماعی آماده نیستیم. یعنی از نظر فردی جامعه ما که هرچند امثال بنده که ضعف داریم در آن حضور دارند، انسان های خوب زیاد دارد. تک و توک آدم های خوب، خیلی در جامعه ما تربیت شده اند. نیاز نیست همه خوب باشند. یک عده انسان سالم وجود داشته باشند کافی است. روی حساب همین سلامت بودن که بعضی از ما خیلی خوب داریم، حضرت امام «ع» قیام کردند. و امروز نیز مقام معظم رهبری روی آن حساب باز کردند و تا حالا جواب داده و در ادامه هم جواب داده است. اما کافی نیست که ما شخصا آدم های خوبی باشیم. ما باید یک جامعه متحد دارای اخوت اسلامی در مدارج بسیار بالا داشته باشیم. سیاستمداران ما مخاطب اصلی این کلمه هستند. حزب اللهی ها و مذهبی ها مخاطب اصلی این کلمه هستند. هرچه شیعه و منتظر آقاست مخاطب این کلمه است. اگر شما خودت انسان خوبی هستی و بی بندوباری و حرام خواری نداری و گناه انجام نمی دهی خیلی خوب است، اما تا ظهور یک کار دیگر هم داریم. اخوت اسلامی در بین شما چقدر بالاست؟! چطور برادری می کنی؟ امام زمان برای کسی که فقط مسئولیت کار خودش را به عهده بگیرد و کاری به بقیه نداشته باشد، نمی آید. 
بالا بردن فرهنگ برادری، نیاز عمده جامعه ما
امروزه نیاز عمده جامعه ما بالا بردن سطح فرهنگ برادری است. این حتی عیب خوب های ما هم هست. آدم خوب های ما به تنهایی خوب اند، ولی به راحتی حاضر نیستند «با هم» خوب زندگی کنند، هم افزایی کنند و خوبی هایشان را با هم به اشتراک بگذارند! «خوب بودن» چیزی است و «با هم خوب بودن» چیزی دیگر. امام زمان «ع»جامعه ای را می خواهد که افراد آن بلد باشند با هم خوب زندگی کنند. 
فرهنگی که آمریکا در جهان گسترش می دهد و ما به خاطر آن «مرگ بر آمریکا» می گوییم این است که هرکس خودش تنها باشد: «فردیت». هرکس دنبال منافع شخصی خودش باشد. همه تنها هستند. ما نباید اینگونه باشیم.
اینکه از کنار صندوق صدقات عبور کنیم و صدقه بیندازیم و آن را به حساب ارتباطات اجتماعی بگذاریم، کافی نیست. از کنار انسانها عبور کنی و لبخند بزنی، کافی نیست. نباید از کنار برادر عبور کرد. باید ایستاد و او را کمک کرد. باید مومنین با هم زندگی کنند و در جریان آن ایثارگری آنها به نمایش گذاشته شود. طبق روایت، مومن عیب برادر خود را به عهده بگیرد و خوبی خود را به دیگران نسبت بدهد. 
مهمترین ویژگی امت پیامبر «ص» چیست؟ در روایتی هست که خداوند به حضرت موسی «ع» می فرمایند مقام بالای معنوی امت پیامبر «ص» به خاطر یک ویژگی است: «ایثار». ایثار یعنی اینکه چیزی که خودت شایسته هستی که برداری و به آن نیاز هم داری، به رفیقت بدهی. ایثار با زکات خیلی فرق دارد. در زکات اضافه مال پرداخت می شود. در صدقه کمی از مال پرداخت می شود. ولی ایثار یک از خودگذشتگی فوق العاده است. باید نه تنها از چیزی که دوست داریم بگذریم، بلکه از چیزی که نیاز داریم نیز بگذاریم تا اهل «ایثار» شویم. 
 
نزد یاران امام زمان حساب حساب نیست، کاکا برادر!
به امام صادق «ع» گفتند که قیام کنید و ما از شما حمایت می کنیم. حضرت فرمود شما خودتان با هم خوب هستید؟ گفتند بله. فرمود یعنی بدون اجازه دست در جیب همدیگر می کنید؟ گفتند نه. فرمود یعنی شما آنقدر باید با هم برادر نیستید که اگر برادرت نیاز داشت به خانه ات بیاید و چیزی را بردارد؟ گفتند نه در این حد نیست. حساب، حساب است، کاکا برادر. ایشان فرمود پس ما قیام نمی کنیم. نزد یاران آخرین امام که قیام میکند، حساب حساب نیست، کاکا برادر! ما با این سطح فاصله داریم. 
اگر بخواهیم از اخوت در جامعه خود مثال بزنیم، باید از جبهه و جنگ صحبت کنیم. رزمندگان برای هم می مردند و دق می کردند. جنگ، عجیب رابطه برادرهای دینی را محکم کرده بود. خیلی راحت برای هم جان می دادند. این قله ای است که باید به آن برسیم. انشاالله سنت عقد اخوت بستن در کشور ما احیا شود. یکی از اعمال عید غدیر عقد اخوت خواندن است. با عقد اخوت میان برادران دینی شبکه اجتماعی عجیبی ایجاد می شود.  

   




نظرات کاربران