در حال بارگذاری ...

در پی نظرخواهی خبرگزاری فارس از ۱۰ چهره فعال در حوزه وحدت اسلامی درباره «بهترین فعالیت» و «موفق ترین شخصیت» فعال در این عرصه کاروان های سرزمین برادری و کنگره قم علیه جریان های تکفیری بهترین فعالیت های وحدتی در سال 93 شناخته شد.

به گزارش اخوت به نقل از فارس همیشه معرفی بهترین ها در عرصه های مختلف موجب تشویق شدن فعالان یک عرصه و توجه به فعالیت های مورد نظر می شود و این اتفاق همیشه در پایان سال ها یک رخداد عادی در رسانه هاست. 
مسئله وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی یکی از این عرصه هاست به ویژه که اگر حرکت در مسیر «دیپلماسی وحدت اسلامی» مورد تاکید مقام معظم رهبری موجب شده باشد فعالیت ها در این زمینه فراتر از بحث های نخبگانی برود و مردمی، هنری، فرهنگی و ... شود. 
گروه راهبرد فرهنگ خبرگزاری فارس در این راستا برای معرفی «بهترین فعالیت» و «موفق ترین شخصیت» فعال در عرصه وحدت اسلامی و تقریب مذاهب سراغ فعالان حوزوی، تقریبی و مردمی رفت که برخی از آنان با توجه به تحفظاتی حاضر به پاسخگویی نشدند اما برخی دیگر با روی باز پاسخ خبرگزاری فارس را دادند. 
در نتیجه نهایی «بهترین فعالیت» در حوزه وحدت از نظر کسانی که پاسخ دادند «کاروان های سرزمین برادری» و «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» در قم بود ولی در سوال دوم و درباره «موفق ترین شخصیت» وحدوی سال 93 به نتیجه نرسید. 
آراء فعالانی که از آنها نظرخواهی شده را می توانید در زیر بخوانید: 
حجت الاسلام بی آزار شیرازی رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی و نویسنده ده ها کتاب و مقاله تقریبی معتقد بود: بیشترین فعالیت ها و بهترین فعالیت ها در این حوزه مربوط به مجمع جهانی تقریب مذاهب و دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب قم و اتحادیه امت واحده بود که تحت عنوان «کاروان سرزمین برادری» فعالیت کرد و اینها عملا فعالیت های خوبی و چشمگیری درباره وحدت اسلامی داشتند به ویژه امت واحده که در شهرستان های زاهدان، سنندج و گنبد کابوس و استان گلستان کارهای جالبی داشتند و درباره «موفق ترین شخصیت» اسم شخص خاصی در ذهنم نیست اما در مجمع تقریب آیت الله تسخیری به دلیل سفرهای تقریبی که به خارج داشتند می توانند یکی از این چهره ها باشند. 
حجت الاسلام مهدی مسائلی نویسنده کتابهای «پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت»، «نهم ربیع جهالت ها و خسارت ها» و«لعن های نامقدس» نیز گفت: یکی از کارهای موثری که به صورت غیردولتی و مردمی انجام شد «کاروان سرزمین برادری» که کار پسندیده ای بود و چهره خاصی مد نظر ندارم. 
خانم فروز رجایی فر از فعالان تقریب مذاهب اسلامی و رئیس ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام گفت اگر حرکت دیگری از قلم نیاندازم به نظرم «کاروان سرزمین برادری» که در اسفند 93 برپا شد اگر ریشه دار شود می تواند بهترین فعالیت باشد و فکر می کنم در میان کارهای مردمی مهم بود و فعالیت های «حجت الاسلام نواب» در دانشگاه ادیان و روح الله رضوی که در این عرصه موثر است را «موفق ترین شخصیت» این حوزه در سال 93 می دانم. 
حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیرعامل مجموعه فرهنگی انقلاب(سرچشمه) نیز معتقد بود «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» «بهترین فعالیت» در سال 93 بوده و «موفق ترین شخصیت» در این عرصه در سال 93 آیت الله مکارم شیرازی است. 
حجت الاسلام محسن الویری استاد تاریخ اسلام دانشگاه امام صادق و باقرالعلوم قم و از فعالان حوزه وحدت نیز معتقد بود: حرکت «کاروان سرزمین برادری» به استان های گلستان، کردستان و سیستان و بلوچستان «بهترین فعالیت» در سال 93 بوده و «موفق ترین شخصیت» در این عرصه در سال 93 «حجت الاسلام مهدی مسائلی» به دلیل تالیف چند کتاب خوب و شجاعانه در زمینه وحدت بوده است. 
حجت الاسلام محمد مهدی تسخیری از فعالان باسابقه حوزه تقریب و مدیرعامل سابق خبرگزاری تقریب نیز گفت: بهترین فعالیت «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» که توسط آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد در حد خودش برگزاری این کنگره آن هم در حوزه علمیه و قم کم نظیر بود و در رابطه با «موفق ترین شخصیت» در این حوزه در سال 93 نام «حجت الاسلام هادی خسروشاهی» را بیان می کنم. 
حجت الاسلام براتی فعال فرهنگی در زمینه وحدت جهان اسلام و مسئول کارگروه بین الملل بنیاد خاتم الاوصیا بهترین فعالیت را «برگزاری یکصد مراسم عاشورا و تاسوعاحسینی توسط اهل سنت ترکمن ایران در محرم گذشته» و برپایی «کاروان سرزمین برادری» عنوان کرد و گفت: به نظرم «موفق ترین شخصیت» فعال در حوزه وحدت در سال 93 «آیت الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی» نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری است. 
ماموستا سیداحمد سجادی امام جمعه سروآباد سنندج و از فعالان وحدوی نیز گفت: در سال 93 تقریب مذاهب اسلامی فعالیت های زیادی داشته و کنفرانس وحدت اسلامی که در تهران برگزار شد و تمام نادیان وحدت دعوت شده و شرکت کرده بودند خیلی خوب بود و تاثیر داشته است و برای ایجاد وحدت با هم متحد شدند و این اقدام چه ازعلمی، فرهنگی و چه از نظر اقتصادی و وحدت مومنی تاثیر به سزایی داشته است و «موفق ترین شخصیت» فعال در حوزه وحدت در سال 93 اولا مقام معظم رهبری است و دوم مسئولان کنفرانس وحدت اسلامی و علمای حاضر و شرکت کننده که برای وحدت گام برداشته اند، هستند. 
ماموستا قادر سهرابی امام جمعه مهاباد و از فعالان وحدوی با بیان اینکه اهتمامی که در ایران به وحدت می شود در جای دیگر نمی شود، معتقد بود: بهترین فعالیت در حوزه وحدوی در سال 93 «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» در قم بود که علمای بزرگی از سراسر جهان و ایران در آن حضور داشتند که حضور آنها به علت مقلدینی که دارند موثر بوده است و درباره «موفق ترین شخصیت» در وهله اول مقام معظم رهبری را پیشتاز می دانیم و پس از ایشان مسئولان حوزوی نقش واقعا مهمی را ایفا کردند. 
اما کسی که به سوالات ما پاسخ مفصلی داد حجت الاسلام مهدی زمانی معاونت بین الملل حوزه های علمیه بود که گفت: «سال 93 شاهد برخی فعالیت های ارزشمند در ایران و برخی کشورهای دیگر در راستای تحقق بخشی به وحدت بودیم که به بعضی از گام های بلند اشاره می کنم. 
1 برگزاری کنگره نقد جریان های تکفیری و افراطی در قم توسط حضرت آیت العظمی مکارم شیرازی که با حضور 300 نفر از 60 کشور دنیا به همراه متفکران شیعه و سنی داخل کشور برگزار شد که حضور 300 عالم و متفکر اهل سنت در حوزه علمیه قم که مهد تشیع هست نماد زیبایی از وحدت بود که تا کنون قم این تعداد علمای اهل سنت را یکجا به خود ندیده بود و تا کنون این تعداد موفق نشده بودند که این تعداد علمای اهل سنت بازدیدی از مرکز تشیع داشته باشند و بامراجع شیعه گفت وگو کنند. 
2.نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت جناب حجت الاسلام قاضی عسگر فتاوایی را از مراجع معظم تقلید ایران و نجف و تعدادی از دیگر بزرگان شیعه جمع آوری کردند مبنی بر احترام به مقدسات اهل سنت و حرمت اهانت و جسارت به آنها و این مجموعه فتاوا را به شکل کتابچه ای درآوردند و با ترجمه در ایران و کشورهای متعدد توزیع کردند که مورد استقبال متفکران اهل سنت نیز قرار گرفت. 
3.مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اتحادیه جهانی مساعی حمیده در لبنان تأسیس کردند و جمع زیادی از علمای بزرگ کشورهای اسلامی اعم از اهل سنت و شیعه را عضو این اتحادیه قرار دادند و هدف این اتحادیه این بود که تلاش های ارزشمندی را که در جهت حل اختلافات موجود در کشورهای اسلامی و انحرافات مبذول بدارند و اختلافات را حل کنند ظهور این اتحادیه گام مبارکی بود. 
4. دانشگاه الازهر همایش مبارزه با اندیشه های تکفیری برگزار کرد با دعوت از علمای کشورهای دنیا که هیأتی هم از علمای ایرانی دعوت شدند و در آنجا باز به شکل جدی و به صراحت اعلام کردند که جریان های تکفیری حرکتی غیراسلامی است و ارتباطی با اندیشه دین مبین اسلام ندارد و تمام علمای شیعه وسنی آن همایش تبری خود را اعلام کردند تا چهره خشنی را که داعشی ها و تکفیری ها برای اسلام ترسیم کردند آن از چهره پاکیزه شود. 
5. در حوزه علمیه قم مدیریت حوزه های علمیه دو نفر از علمای برجسته الازهر را به حوزه علمیه قم دعوت کرد و چند روزی میزبان این دو عالم بزرگ بود و سخنرانی هایی را در حوزه علمیه قم و برخی استان ها داشتند نشست های علمی را با علما و متفکران و مراجع شیعه داشتند. بازدید از مراکز آموزشی حوزه داشتند و احیاناً برای آنها تدریس گذاشته شد که یکی دیکتر تاج الدین الهلالی از علمای الازهر که 20 سال مفتی استرالیا بود و عضو شورای درالتقریب الازهر و مجمع التقریب است و نفر دوم هم دکتر محمود احمد کریمه رئیس سابق گروه فقه مقارن دانشگاه الازهر مصر و نویسنده بزرگ کردها سال تدریس فقه مذاهب می کرد که تدریس فقه مقارن اهل سنت و شیعه را در حوزه علمیه داشت حضور این چهره های اه لسنت در حوزه علمیه به صورت صمیمانه و اجازه تدریس فقه اهل سنت توسط یک استاد سنی مذهب به فضلای تشیع گام نویی بود که در جهت وحدت بود و گامی را آشنایی مستقیم مذاهب با هم فراهم کرد. 
اینها گام هایی بود که تقریب مذاهب اسلامی و وحدت در سال 93 برداشته شد اما در این بین من دو نفر را موفق تر دیدم اول حضرت آیت الله مکارم شیرازی که این شجاعت را به خرج دادن دو علی رغم شرایط سنی در حدود 9سالگی مانند یک دانشمند جوان مدیریت آن کنگره عظیم بین المللی را برعهده گرفتند و از آغاز پیشنهاد برگزاری آن را دادند و پای آن ایستادند و کاملاً مدیریت کردند. 
این گام هم تلاش زیادی می طلبید و هم شجاعت می خواست که این اتفاق افتاد و این گام بلند را حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه شیعه و سنی بردارند چرا اینکه اقدام ایشان یادآور اقدام آیت الله بروجردی در حدود 50 سال قبل بود که اقدام به تأسیس دارالتقریب مذاهب اسلامی در قاهره کردند. 
و نفر دوم که به نظرم گام شجاعانه ای در مسیر وحدت اسلامی و مبارزه با تفرقه افکنی برداشت شیخ الازهر آقای دکتر احمد الطیب بود که در ماه گذشته به یک همایش بین المللی در مکه مکرمه دعوت شد و موضوع آن مبارزه با تروریسم و تکفیر بود که گرچه برگزار کنندگان این همایش در عربستان خود مربیان اندیشه های افراطی هستند اما آنقدر این جراین تکفیر نفرت انگیز است که آنها نیز مجبور شدند همایش علیه آن برگزار کنند و در این همایش که وهابیت میزبان بود شیخ الازهر در سخنرانی خودش با کمال صراحت اعلام کرد که جریان های تکفیری از دامن اندیشه ةای سلفی و درس های تند برخی مراکز اسلامی است که برخاسته و باید این بنیاد را برداشت تا آن مولود در جهان اسلام تحقق پیدا نکند و این سخنرانی قابل تقدیر است و این شجاعت را باید ستود.»  
 




نظرات کاربران