در حال بارگذاری ...

حجت الاسلام و المسلمین زائری ضمن اعلام حمایت از ایده کاروان «سرزمین برادری» بر ضرورت دوری از فعالیت های شعاری و عمومی سازی گفتمان وحدت تاکید کرد. حجت الاسلام دکتر زائری با بیان اینکه فعالیت های وحدت بخش از زمان حضرت امیر شروع شد و اولین کسی که به وحدت مسلمین اهمیت داد، امیرالمؤمنین بود،گفت: بعضی ها فکر می کنند که بحث وحدت بین مسلمین موضوع تازه ای است و این بحث بعد از انقلاب به عنوان تاکتیکی برای جمهوری اسلامی مطرح شده است. در حالی که واقعیت این است که وحدت یک رویکرد استراتژیک است که از زمان امیرالمومنین وجود داشته است و شاید بتوانیم بگوییم که مبدع این رویکرد، خودِ امیرالمومنین و فرزندان ایشان هستند. مدیر مجموعۀ فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه فعالیت های وحدت بخش از سوی شیعیان، بعد از ائمۀ معصومین نیز ادامه داشته است، گفت: کسانی که با میراث معرفتی خاندان اهل بیت آشنا بودند، از قدیم به طور طبیعی به این موضوع التزام و اعتقاد داشتند. علمای بزرگ ما مثل شیخ مفید و شیخ طوسی و دیگران چ

 حجت الاسلام و المسلمین زائری
ضمن اعلام حمایت از ایده کاروان «سرزمین برادری» بر ضرورت دوری از فعالیت های شعاری و عمومی سازی گفتمان وحدت تاکید کرد. 
حجت الاسلام دکتر زائری با بیان اینکه فعالیت های وحدت بخش از زمان حضرت امیر شروع شد و اولین کسی که به وحدت مسلمین اهمیت داد، امیرالمؤمنین بود، گفت: بعضی ها فکر می کنند که بحث وحدت بین مسلمین موضوع تازه ای است و این بحث بعد از انقلاب به عنوان تاکتیکی برای جمهوری اسلامی مطرح شده است. در حالی که واقعیت این است که وحدت یک رویکرد استراتژیک است که از زمان امیرالمومنین وجود داشته است و شاید بتوانیم بگوییم که مبدع این رویکرد، خودِ امیرالمومنین و فرزندان ایشان هستند. 
مدیر مجموعۀ فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه فعالیت های وحدت بخش از سوی شیعیان، بعد از ائمۀ معصومین نیز ادامه داشته است، گفت: کسانی که با میراث معرفتی خاندان اهل بیت آشنا بودند، از قدیم به طور طبیعی به این موضوع التزام و اعتقاد داشتند. علمای بزرگ ما مثل شیخ مفید و شیخ طوسی و دیگران چنین روش و رویکردی داشتند و این میراثی است که در طول تاریخ شیعه وجود داشته است. 
روایات متعدد اهل بیت دربارۀ لزوم توجه به وحدت مطلب دیگری بود که زائری به آن اشاره کرد و گفت: در بعضی از روایات خیلی مهم ما مثل روایاتی که از امام صادق (ع) نقل شده است به طور صریح به این موضوع تاکید شده است و کسانی که نسبت به این موضوع بی اهتمام هستند و خللی در این همبستگی دینی ایجاد می کنند، خائن شناخته شده اند. حتی در بعضی روایات به شکل صریح این افراد لعن شده اند. 
زائری با اشاره به حوادث اخیر منطقه ای گفت: حتی کسانی که با این میراث اهل بیت آشنا نیستند، در سال های اخیر به شکل آشکار و روشن ضرورت وحدت را درک می کنند. قدرت اسلام روز به روز در حال گسترش است و هرچه عزت و اقتدار امت اسلامی بیشتر می شود، قطعاً فعالیت دشمن برای از بین بردن این اتحاد و یکپارچگی بیشتر می شود. 
وی افزود: اتفاق هایی که اکنون در منطقه در حال رخ دادن است و نقشه هایی که استکبار جهانی و صهیونیزم برای جهان اسلام دارد، به شکل تاکتیکی وحدت را مطالبه می کند. 
این استاد حوزه و دانشگاه در بیان ضرورت هایی که برای تحقق وحدت وجود دارد گفت: ما وقتی از وحدت صحبت می کنیم، صحبت از کار فرمایشی یا شعاری نیست که مثلاً در کنفرانس وحدت حرف های زیبا بزنیم و با هم عکس یادگاری بیندازیم. وحدت و همدلی با تعارف و شعار و آرزو و حرف های قشنگ اتفاق نمی افتد. اولا نیاز به یک عمل جدی دارد. ثانیا این عمل باید در سطوح مختلف، از نخبگان تا مردم عادی محقق شود. همچنین باید عملی هم باشد که دیده شود. ما باید در سطوح مختلف این تدبیر را بکنیم و طبیعتاً مهم ترین بخش آن کار رسانه ای است. از آن طرف هم نخبگان دینی و گروههای مرجع، مانند روحانیت و ائمه جماعات باید نسبت به این مسئله توجه داشته باشند. 
لزوم فداکاری در مسیر سخت ایجاد وحدت نکتۀ دیگری بود که زائری به آن اشاره کرد و گفت: البته این کار بسیار سختی است.امری که پس از قرن ها بی توجهی یا تعمد از طرف دشمنان، تخریب شده است، به راحتی ترمیم نمی شود. باید عده ای واقعاً فداکاری کنند و از جان و مال و آبروی خود در راه این هدف بزرگ بگذرند. اینجا آزمون بزرگی برای وفاداران به اسلام ناب و حقیقت آرمان های پیامبر «ص» و اهل بیت «ع» است که آیا تسلیم جاهلان و افراد ناآگاه و سطحی بشوند یا اینکه برای تحقق آرمان های اسلام جهاد بکنند و بایستند و فداکاری کنند. اعتقاد و باور ما این است که این جهاد سرانجام به نتیجه خواهد رسید و دیر یا زود همه متوجه خواهند شد که این فداکاری و مجاهدت ها چه ارزش و قیمتی داشته است




نظرات کاربران