چاره دزدی، تفرقه بود!
مسلمین آنها بودند که مجد آنها دنیا را گرفته بود؛ تمدن آنها فوق تمدنها بود؛ سیطره حکومتشان بر دنیا غالب شده بود. دیدند که با این سیطره، با این وحدت دول اسلامى، نمىشود تحمیل کرد چیزهایى را که آنها مىخواهند؛ نمىشود ذخایر اینها را، طلاى سیاه اینها را، طلاى زرد اینها را، نمىشود اینها را قبضه کرد. در صدد چاره برآمدند؛ چاره این بود که بین ممالک اسلامى تفرقه بیاندازند. (صحیفه امام، ج1،ص 374 )
تا وحدت نباشد، نمی توانیم سیادت کنیم
تا وحدت کلمه نباشد، تا رؤساى اسلام، وحدت کلمه در خودشان ایجاد نکنند، تا فکر نکنند بر بدبختیهاى ملتهاى اسلام، بدبختیهاى اسلام، بدبختیهاى احکام اسلام، غربت اسلام و قرآن کریم، سیادت نمىتوانند بکنند. (صحیفه امام، ج2،ص 35)
دیگر به فلسطین طمع نمی کنند
اگر همه با هم همدست بشوند- هفتصد میلیون مىگویند که جمعیت هست، اما هفتصد میلیون متفرق به قدر یک میلیون هم نیستند؛ هفتصد میلیون متفرق به درد نمىخورد؛ هزارها میلیون متفرق هم به درد نمىخورد؛ اگر اینها توحید کلمه کنند، دیگر یهود به فلسطین طمع نمىکند؛ دیگر هندو به کشمیر طمع نمىکند. بدانند آنها- مىدانند هم- دستهایى که مىخواهند منابع شما را از دستتان بگیرند، مىخواهند ثروت شما را به رایگان ببرند، مىخواهند ذخایر تحت الارضى و فوق الارضى شما را به یغما ببرند، آنها نمىگذارند که عراق و ایران با هم متحد بشود؛ ایران و مصر با هم متحد بشود؛ ترکیه و ایران با هم متحد بشود؛ همهشان با هم وحدت کلمه پیدا کنند. نخواهند گذاشت. (صحیفه امام، ج2 ،ص 33 )
چطور می توانستند مسلمین را از فلسطین بیرون کنند؟
اگر توحید کلمه باشد چطور مىتوانند اینها، این یک مشت یهود دزد، چطور مىتوانند فلسطین شما را از دستتان بگیرند و مسلمین را از فلسطین بیرون کنند و نتوانید هیچ کار بکنید؟ اگر توحید کلمه کنید، چطور هندوى بدبخت مىتواند کشمیر عزیز را از ما بگیرد و از مسلمین بگیرد و هیچ کارى از آنها نیاید؟ (صحیفه امام، ج2،ص 33)
تفرقه راس همه فسادهاست
بر شما جوانان روشنفکر است که از پاى ننشینید تا خواب رفتهها را از این خواب مرگبار برانگیزانید؛ و با فاش کردن خیانتها و جنایتهاى استعمارگران و پیروان بىفرهنگ آنها غفلت زدهها را آگاه نمایید، و از اختلاف کلمه و تفرقه و هواهاى نفسانى که رأس همه فسادهاست احتراز کنید، و به خداوند تبارک و تعالى روى نیاز آورید که شما را دراین راه هدایت فرماید، و با جنود فوق طبیعت کمک کند. (صحیفه امام، ج2،ص 142)
روزهای نکبت بارتری در پیش است!
اگر اسلام واقعى که عامل وحدت و تحرک کلیه فِرَق مسلمین در مقابل بیگانگان است، و ضامن سیادت و استقلال ملل مسلمان و کشورهاى اسلامى مىباشد، به دست عوامل و ایادى اجانب همین طور در زیر پرده سیاه استعمارى پوشیده بماند و آتش اختلاف و تشتت در میان مسلمین افروخته گردد، روزهاى سیاهتر و نکبتبارترى براى جامعه اسلامى در پیش است، و خطر ویران کنندهاى متوجه اساس اسلام و احکام قرآن مىباشد. (صحیفه امام، ج2،ص 488)
وحدت، رمز پیروزی
دست خدا با جماعت است. برادرهاى من، این وحدت کلمه را حفظ کنید. رمز پیروزى شما وحدت کلمه است. اختلاف را کنار بگذارید. (صحیفه امام، ج6،ص 21)
شیطان در صفوف شما تفرقه نیندازد
وحدت کلمه رمز پیروزى است؛ و این رمز پیروزى را از دست ندهیم و- خداى نخواسته- شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند. (صحیفه امام، ج6 ، ص 9)
همه مکلف به وحدتیم
امروز ما مکلف هستیم که در هر لباس و هر شغلى هستیم، از اختلاف کلمه احتراز و به وحدت اسلامى که پیوسته مورد سفارش کتاب و سنت است گرایش نموده، و کلمه حق را عُلْیا و کلمه باطل را سفلا قرار دهیم. (صحیفه امام،ج4، ص 311)
ائمه به ما سفارش کرده اند
بین شیعه و سنى ابداً تفرقه نیست؛ بین شیعه و سنى نباید تفرقه باشد. باید وحدت کلمه را حفظ کنید. ائمه اطهار ما سفارش کردند به ما که بپیوندید با هم؛ و با هم اجتماع مان را حفظ کنیم. و کسى که این اجتماع را بخواهد که به هم بزند، یا جاهل است و یا مغرض. (صحیفه امام، ج6 ،ص 84 )
امکان نداشت اجانب بر آنها تسلط پیدا کنند
ما برادرى خودمان را به برادران اهل سنت اعلام مىکنیم. دشمنان اسلامند که مىخواهند ما را با برادرهاى خودمان مختلف کنند. دشمنهاى اسلام یا گولخوردههاىِ از آنها هستند که در این وقت مخالفت ما بین دو دسته را اعلام مىکنند. ما اعلام مىکنیم وحدت کلمه مسلمین را. اگر مسلمین وحدت کلمه داشتند، امکان نداشت اجانب بر آنها تسلط پیدا بکنند. (صحیفه امام، ج6، ص 83)
اجانب از این وحدت می ترسند
اجانب از این وحدت مىترسیدند، وقتى در جنگ اول جهانى غلبه کردند، حکومت عثمانى را تکه تکه کردند و هر کس را بر جایى گماردند، و کوشیدند این حکومتها با هم دشمن شوند؛ زیرا مىدانستند که مسلمین با این خزائن و این جمعیت اگر متحد شوند، براى امریکا و براى غرب حظى نیست. (صحیفه امام، ج7،ص 186 )
باید از اختلافات جزئی دست کشید
امیدوارم که مسلمین و ملتهاى اسلامى همان طور که دستور اسلام و قرآن مجید است با هم برادر باشند و نسبت به دشمنان انسانیت [و] کشورهاى اسلام، با شدت و قدرت رفتار کنند. و این حاصل نمىشود الّا به اینکه از اختلافات جزئى، که بین دولتها هست، دست بردارند و مثل برادر هم باشند. این اختلاف موجب بهرهبردارى دشمنهاى اسلام و مسلمین است. باید از این بهرهبردارى جلوگیرى بشود به وحدت اسلامى و اینکه همه در تحت لواى اسلام و قرآن مجید مجتمع بشوند؛ زیرا آن طور که قرآن دستور داده است: «رُحَماء» بینهم و «اشدّاء» بر کفار باشد. در اسلام اساساً نژاد مطرح نیست، عربى و عجمى و سایر گروهها ابداً مطرح نیست. اسلام براى تربیت انسان آمده است، (صحیفه امام، ج9، ص 273 )
مشکلات برادران فلسطینی بخاطر تفرقه است
تمام این گرفتاریهایى که در این مدت طولانى براى برادرهاى ما در قدس پیدا شده است، در اثر سهل انگارى رؤساى اعراب بوده است. و من بیش از بیست سال در خطابههایم، در گفتارم به اینها توصیه کردم، به سران دولتها که این اختلافات محلى جزئى را کنار بگذارند، و براى اسلام و براى پیشبرد اهداف اسلام با هم همفکرى کنند و با هم اتحاد داشته باشند. (صحیفه امام، ج10، ص 284 )
تا بتوانیم ابرقدرتها را به زانو درآوریم
همه باید سعى کنیم تا روح وحدت و پاکى را بر محیط کارمان حاکم گردانیم، تا بتوانیم تمامى قدرتها و ابرقدرتها را به زانو درآوریم. باید تلاش کنیم زهد و قدس اسلام ناب محمدى را از زنگارهاى مآبى و تحجرگرایى اسلام امریکایى جدا کرده و به مردم مستضعفمان نشان دهیم. (صحیفه امام، ج21، ص 143)
وحدت که باشد، هیچ چیز ترس ندارد
عمده این است که ما توجه داشته باشیم به اینکه حفظ کنیم ایمان خودمان را و وحدت خودمان را. اگر این راه حفظ شد، هیچ چیز دیگر ترس ندارد. موشک بیاید، چه مىدانم هر کى مىخواهد بیاید، امریکا بیاید، شوروى بیاید، هر کى مىخواهد بیاید. (صحیفه امام ،ج20 ، ص 496 )
اعتصام به حبل الله برای سعادت بشر
ملتها و دولتها اگر بخواهند به پیروزى و هدفهاى اسلامى به تمام ابعادش که سعادت بشر است برسند، باید اعتصام به حبل اللَّه کنند، از اختلافات و تفرقه بپرهیزند و فرمان حق تعالى را وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا را اطاعت نمایند. پشت کردن به تعالیم عالیه اسلام و روى آوردن به غرب و شرق، مسلمین را با قریب یک میلیارد جمعیت و مخازن بسیار غنى، تحت سیطره اجانب درآورده و شعائر و مخازن آنها را به باد داده است. (صحیفه امام، ج7 ،ص170 )
نه سنی اند و نه شیعه
آنهایى که مىخواهند بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند نه سنى هستند نه شیعه. اینها اصلًا به اسلام کار ندارند. و الّا کسى که به اسلام اعتقاد داشته باشد، در یک زمانى که با وحدت همه مسلمین باید پیشروى کنیم و پیروز بشویم ان شاء اللَّه، این نمىآید دامنبزند به اختلاف و مسائل اختلافى را طرح کند، اینها نیست جز اینکه اشارهاى از خارج هست. و قدرتهاى بزرگ فهمیدند که آن چیزى که آنها را عقب زده است اسلام است و وحدت مسلمین و برادرى بین همه گروههاى اسلامى، از این جهت، از اینجا شروع کردند که اینها را به هم بزنند. (صحیفه امام، ج14،ص 381 )
تا کی مسلمانان در غفلت باشند؟
مسلمین اگر با هم اتفاق پیدا بکنند و وحدت کلمه پیدا بکنند، نه قضیه قدس پیش مىآید و نه قضایاى افغانستان پیش مىآید و نه قضایایى که براى مسلمین در جاهاى دیگر پیش مىآمد و پیش مىآید، پیش مىآید. باید تا کى ملتهاى مسلم در غفلت باشند؟ چرا این ملتها در مقابل این ابرقدرتها قیام نمىکنند؟ (صحیفه امام، ج13،ص 74 )
اثر جدایی سلطه اجانب است
آنهایى ایمان به اسلام آوردهاند که قرآن را، محتواى قرآن را قبول دارند. محتواى قرآنى که مىفرماید که مؤمنون اخوه هستند، برادر هستند با هم. برادرى هر چه اقتضا مىکند باید اینها انجام بدهند. برادرى اقتضا مىکند که اگر به شما صدمهاى وارد شد همه برادرهایى که در هرجا هستند متأثر باشند. اگر شما خوشحال باشید همه خوشحال باشند. برادرها، متوجه باشید که با اسمهاى مختلف، با چیزهایى که پخش مىکنند و تبلیغ مىکنند، مىخواهند بین برادرها را جدایى بیندازند که اثر این جدایى افکندن بین برادرها، سلطه اجانب است بر همه و برگشتن همان اوضاع سابق است که به همه شما، به همه ما از مرکز گرفته تا هر جا بروید ظلم شده است و همه را آزار دادهاند. (صحیفه امام، ج13،ص 153 )
همه را به وحدت دعوت کنید
دعوت کنید همه را به وحدت کلمه. خداى تبارک و تعالى امر فرموده است: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ اجتماع، لکن اجتماع با تشبث به حبل اللَّه. هر اجتماعى مطلوب نیست، وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ مطلوب است. همان است که اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ. اسم رب همان ریسمانى است که همه به آن باید اعتصام کنند. مردم را دعوت کنید به وحدت. دعوت کنید به اینکه گروه گروه نشوند. (صحیفه امام، ج8 ،ص 334 )
حرف نه، عمل!
امروز روزى است که کلمه «وحدت» براى ما فایده ندارد؛ عمل وحدت لازم است. من هم هى مىگویم وحدت، [اما] اگر بنا باشد که من مخالفت کنم با دیگران، یک کلمهاى است؛ یک ریایى است. (صحیفه امام،ج9، ص 209 )
آنچه خطر برای آنها دارد وحدت است
امروز روزى است که تمام طوایف مسلمین مقابل هستند با قدرتهاى شیطانى که اساس اسلام را مىخواهند از بین ببرند؛ آن قدرتهایى که دریافتهاند که آن چیزى که خطر براى آنها دارد اسلام است، آن چیزى که خطر براى آنها دارد وحدت ملتهاى اسلامى است. امروز روزى است که [باید] تمام مسلمین تمام بلاد عالَم با هم مجتمع بشوند. (صحیفه امام، ج13، ص 153 )
هیچ کس نمی تواند به مسلمانها تعرض کند
اگر مسلمانها با هم باشند هیچ کس نمىتواند به اینها تعرّض کند؛ براى اینکه یک میلیارد جمعیت [هستند] با دارایى زیاد، با مخازن زیاد. در عین حال که ما این قدر مخازن، این قدر زمین داریم، زمینهاى زیاد، و همه چیز ما داریم، خوب چه شده است که ما باید همهمان تحت سلطه دو تا ابرقدرت باشیم؟ (صحیفه امام، ج15، ص 455)