خداوند متعال در آیات متعددی مثل وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا(آیه 103 سوره آل عمران) وحدت اسلامی را ازاهداف بزرگ دین اسلام بیان فرموده اند
مکتب تشیع با الهام گیری از سیره ائمه اطهار در نحوه برخورد با مذاهب دیگر، علمدار تقریب بین شیعه و اهل سنت می باشد.
اما وهابیت خصوصا در دهه های اخیر با تفکر افراطی تکفیری، نه تنها قائل به تقریب بین شیعه و اهل سنت نمی باشند بلکه شیعیان و بسیاری از اهل سنت و کسانی که هم مسلکشان نباشند را کافر می دانند.
مهترین کتابی که وهابیت ضد تقریب مذاهب نوشته اند کتاب مسألة التقریب بین أهل السنة والشیعة که پایان نامه کارشناسی ارشد، آقای ناصر قفاری می باشد که مجموعه ای از تهمتها و استنادهای بی پایه و اساس می باشد .
قفاری چون مساله وحدت را نفهمیده می نویسد: باید علمای اهل سنت(منظورش وهابیت است) با تلاش بسیار و جهادگونه اعتقادات اهل سنت(وهابیت) را در بین مسلمین منتشر کنند و بدون اغماض اهل سنت را از اهل بدعت جدا کنند و دروغها و ضلالتها و اصول فاسد روافض را به گوش همه برسانند ... بنابراین بهترین راه رسیدن به تقریب، بیان حق و کشف باطل و رسیدن شیعه به حق است ... اما متاسفانه علمای ما این روش را برای تقریب در پیش نگرفته اند.
قبل از بررسی و نقد ادله وهابیت تذکر این نکته لازم است که اهل سنت در مبانی متعدد با وهابیت متفاوت می باشند بلکه در بین وهابیت نیز چهره های ضد تکفیری مثل حسن فرحان مالکی(که در نقد تکفیرهای محمد بن عبد الوهاب کتاب نوشته است) وجود دارد لذا نباید همه را یکسان پنداشت .
بنابراین رویکرد این مقاله در نقد شبهات وهابیت تکفیری می باشد.
در این مقاله عمده اشکالات وهابیون به عدم امکان تقریب بین شیعه و اهل سنت را مطرح کرده ایم.
وهابیون می گویند:
1) چون شیعه قائل به ناصبی بودن تمام اهل سنت است بنابراین وحدت محال است.
2) چون شیعه به مقدسات اهل سنت توهین می کنندوحدت محال می باشد.
3) چون شیعه منافق می باشد وحدت با آنها محال است. یعنی شیعه در قالب وحدت، به دنبال شیعه کردن اهل سنت می باشد.
4) عقاید اصولی شیعه و اهل سنت با هم فرق می کند بنابراین وحدت محال می باشد و شیعه اهل سنت را دعوت به شرک اکبر می کند.
5) از دیگر سو شیعه با دشمنان اسلام (آمریکا) برای نابودی اسلام همکاری می کنند
لذا هیچ ارتباطی بین عقاید اهل سنت و شیعه وجود ندارد و می گویند تا شیعه دست از عقایدش برندارد و عقاید اهل سنت را قبول نکند تقریب محال می باشد.
در جواب گفته می شود:
اول اینکه طبق عقیده شیعه ناصبی کسی است که با ائمه اطهار و خصوصا علی بن ابی طالب (ع) دشمنی داشته باشد درحالی که اهل سنت ما چنین نیستند و همه اهل سنت محب اهل بیت (ع) هستند و امام علی (ع) را خلیفه چهارم خود میدانند.
دوم اینکه بزرگان و مراجع شیعه به استناد آیات قرآن فتوا به حرمت توهین به مقدسات اهل سنت داده و می دهند و اصولا مبانی شیعه با توهین و سب سازگار نمی باشد.
سوم اینکه اگر شیعه بحث وحدت را مطرح می کند اولا منظور از وحدت، شیعه شدن اهل سنت و یا سنی شدن شیعه نیست بلکه منظور این است که شیعه و سنی در کنار هم و باهم برای اعتلای اسلام همکاری کنند.
چهارم اینکه مقصود از وحدت، وحدت شیعه و اهل سنت است نه شیعه با وهابیت، آن مسائلی که نزد وهابیت شرک اکبر است نزد شیعه و بسیاری از اهل سنت هیچ منافاتی با توحید ندارد.
پنجم در باب همکاری با دشمنان اسلام فقط کافیست که تاریخ را خصوصا دوره دوم روی کار آمدن وهابیت را مطالعه کنید که پیدایش و تسلط وهابیت به کمک انگلیس بوده است و همچنین نگاه شود که امروز مهمترین پایگاه های نظامی آمریکا در عربستان است یا کشورهای شیعه؟
در این مقاله بعد از بررسی و نقد ادله وهابیون به این نتیجه می رسیم که وحدت اسلامی نه تنها محال نیست بلکه از اوجب واجبات می باشد.
چکیده مقاله حجت الاسلام میثم صفری
(برای مطالعه مقاله اصلی به پیوست مراجعه نمایید)