در حال بارگذاری ...

از زمان روی کار آمدن شیعه در عراق، این تئوری که شیعه با آمریکا بست تا روی کار بیاید تقویت شد. از همین رو به لیست کسانی اضافه شد که همدستی با آمریکا می کند و باید او را کشت. با وقوع مساله سوریه و تقریر طائفی از این پدیده نیز جریان جنگ مذهبی تقویت شد و برخی جریانات که از نظر فکری وابسته به القاعده بودند را به این نتیجه رساند که شیعه همدست یهود است!

یکی از فیلم هایی که گروه داعش درباره خود منتشر نموده، فیلمی با عنوان «صلیل الصوارم» است. این فیلم مملو از کشتار و خونریزی غیرانسانی است که آن بخش آن محل تامل ما نیست بلکه می خواهیم به بهانه قطعاتی از این فیلم، تحلیلی بر این گروه داشته باشیم. 
چهار جریان جهان اهل سنت 
برای این مهم ناچاریم مقدمه ای کوتاه را بیان داریم. جریانات اهل سنت را می توان به چهار گروه تقسیم نمود: 
1. جریان صوفی مسلک که اقلا نیمی از اهل سنت جهان را شامل می شود. 
2. جریان سلفی معتدل که جریاناتی چون اخوان المسلمین و دیوبندیه از جمله آنهاست و این جریانات مخالف تکفیر هستند و همچنین مقلده، عقلگرا و باطن گرا محسوب می شوند. 
3. جریان سلفی تکفیری که وهابیت و لشگر جنگوی نمونه بارز آن هستند و شیعه را کافر و جائز و بلکه واجب القتل می دانند. 
4. جریان سلفی جهادی که بدوا سایر مسلمانان را تکفیر نمی کند بلکه متاثر از اندیشه سیدقطب، آمریکا و هم پیمانان آن را که موجد جاهلیت مدرن هستند، کافر می داند که باید با آنها جهاد کرد. القاعده نمونه بارز این جریان است.  اینها امروز آمریکا را عین نجاست و هر که با او همراه بشود را متنجس می دانند.
با این توضیح مختصر وارد بررسی قطعاتی از این فیلم تبلیغاتی می شویم. 
داعش القاعده منحرف شده است 
دو نفر از اعضای داعش در این فیلم صحبت می کنند. یکی شان اهل بحرین است و دیگری اهل اروپا. جالب اینجاست که هر دوی اینها بر ضدیت با آمریکا و طواغیت دست نشانده آنها تاکید می کنند حال آنکه غلط مشهور درباره داعش، اولویت ضدیت با تشیع است. همین نکته نشان می دهد که داعش جزئی از جریان چهارم است نه جریان سوم. به عبارتی مسامحتا می شود گفت که داعش القاعده عراق و النصره القاعده سوریه است! 
فیلم سخنان داعشی اهل بحرین
لذا اینکه مرزهای سایس پیکو – قرارداد تقسیم امپراطوری عثمانی میان انگلیس فرانسه و روسیه- را بصورت نمادین خراب می کند یا پاسپورت های خود را آتش می زنند یک امر اعتقادی است. 
نکته دیگر آنکه سلفی بحرینی در منظر عامه نماد فردی افراطی است که همراه حکومت بحرین است و ضد شیعیان حال آنکه می بینیم این بحرینی حکام خود را چنین خطاب می کند: «طواغیت آل خلیفۀ حکام البحرین اذناب آل سلول و کلاب آمریکا المطیعۀ» یعنی «طاغوت های آل خلیفه، حکام بحرین همان ها که دنباله آل سعود – که بخاطر یهودی دانستن شان آنها را آل سلول می نامند – و سگ های مطیع آمریکا» 
راستی اگر این بحرینی از دسته سوم بود چنین تعابیری را درباره آل خلیفه و آل سعود به کار می برد؟ 
نکته جالب تر اینکه وی رهبرش را ابوبکر القرشی، الحسینی البغدادی خطاب می کند. در فیلم منتشره از وی هم که او دستاری مشکی به نشانه سیادت بسته است. این یعنی وی خود را از نسل امام حسین علیه السلام می داند حال آنکه تصور ما از آنها ضد اهل بیت بودن ایشان است.
 
پس چرا داعش شیعه کشی می کند؟ 
سوال اینجاست که پس چرا داعش اینک شیعه کشی نیز می کند؟ 
پاسخ تفصیلی است ولی اجمالا اینکه از زمان روی کار آمدن شیعه در عراق، این تئوری که شیعه با آمریکا بست تا روی کار بیاید تقویت شد. از همین رو به لیست کسانی اضافه شد که همدستی با آمریکا می کند و باید او را کشت. با وقوع مساله سوریه و تقریر طائفی از این پدیده نیز جریان جنگ مذهبی تقویت شد و برخی جریانات که از نظر فکری وابسته به القاعده بودند را به این نتیجه رساند که شیعه همدست یهود است! 
اینک دهها مقاله و مطالب درباره اینکه اصل شیعه یهودی است و برای اختلاف در اسلام ایجاد شده است نوشته می شود. همچنین ایران را صفوی مجوسی می نامند تا خاطره درگیری های عثمانی صفوی را زنده کنند! از این بدتر که مقالاتی با عنوان «الشیطان الاکبر اصبح الاخ الاکبر» یعنی «شیطان بزرگ تبدیل شد به برادر بزرگ» می نویسند تا تئوری مذکور را درباره ایران که پدر شیعه محسوب می شود نیز اثبات کنند! 
چندی پیش ایمن الظواهری رهبر فعلی سازمان جهانی القاعده بیانیه ای داد خطاب به النصره و داعش و از آنها خواست شیعه کشی نکنند که با پاسخ تند آنها مواجه شد. علت این مساله چیست؟ 
ریشه انحراف در القاعده 
القاعده که از مجموعه عرب -افغانهای مجاهد در مقابل شوروی سابق ایجاد شده بود از همان بدو امر وابستگی نظامی به آمریکا داشت لذا ورود جاسوس های امریکایی به این ساختار میسور گردید. با این همه برخی افراد محوری که روحیات ضدآمریکایی و ضداسرائیلی داشتند از جمله فردی فلسطینی بنام عبدالله عزام نیز ترور شدند تا پس از پایان جنگ با شوروی، سلاح اینها به سمت غرب یا اسرائیل نرود! 
اما نقطه عطف انحراف را مربوط به آن زمان بود که آمریکایی ها پس از حمله به برج های دوقلو به بهانه مبارزه با تروریزم به عراق و افغانستان حمله کردند. بن لادن خوف آنرا داشت که سازمان جهانی القاعده که اینک در بسیاری از کشورها نیرو داشت با کشته شدن او از هم بپاشد لذا سیاست استقلال نسبی منطقه ای را اعلام کردند که افراد آنها بتوانند در کشور یا منطقه خودشان آزادانه تر عمل کنند. نفوذ بیشتر سرویس ها به این ساختار و استقلال نسبی آنها برخی از آنها را از کنترل خارج ساخت. در عراق جریان ابومصعب الزرقاوی اسامی مختلفی یافت تا به دولت اسلامی عراق رسید و پس از بحران سوریه اسم داعش به خود گرفت. جالب اینجاست که البغدادی به نشانه سیادت دستار سیاه می بندد و این بحرینی او را حسینی القرشی می نامد.
چرا داعش با اسرائیل نمی جنگد؟ 
ممکن است سوال شود اگر اینها واقعا جریان چهارم هستند چرا با اروپا یا اسرائیل نمی جنگند؟ چنانچه توضیح دادیم بدنه داعش با این تفکر می جنگد لذاست که می بینیم به کردستان یا عربستان نیز یورش می برند ولی سرویس های جاسوسی در سران انها نفوذ کرده اند و اجازه حمله به اسرائیل را نمی دهند. 
نکته دیگر آنکه برخی از این جریانات بتدریج قلب ماهیت شده و در حقیقت به دسته فکری سوم گرایش یافته اند و اینک اولویت خود را نه آمریکا که شیعه می دانند! 
عدم وجود حرف شنوی از رهبری القاعده نیز این جریان را از کنترل خارج کرده تا جایی که می توان گفت: «داعش در هیچ چهارچوبی نمی گنجد و از نفوذ همه سرویس های جاسوسی متاثر گشته است!» 
چرا داعش پیشرفت جغرافیایی دارد؟ 
از دیگر سوالاتی که مطرح می شود آن است که اگر اکثریت اهل سنت مخالف این جریان است چرا با اینها مقابله نمی کند و این جریان چنین رشد کرده است؟ 
در همین فیلم بخشی وجود دارد بعنوان «مجلس الاستتابه» که در آن اهل سنت الانبار عراق را وادار به توبه می کنند!قطعا اهل سنت از اعمال وحشیانه این جریان متنفر است ولی نکته اینجاست که بخاطر شیعه هراسی، ایران هراسی و مالکی هراسی که در عراق صورت گرفت و البته برخی اشتباهات دولمتردان،  که در عراق صورت گرفت بخشی از بدنه اهل سنت که با اینها می جنگید – مثل جریان صحوات- دیگر با اینها مبارزه جدی نمی کند و برخی نیز آنان را تنها منتقمان ظلم های رفته بر خود می پندارند! از همین رو اگر نیرو به کمک آنان نمی ‏فرستند اقلا در مقابل آنها سکوت می کنند. 
البته رفته رفته که حجم جنایات اینها افزایش یافته موج اعتراضات اهل سنت در عراق و سایر کشورها نیز افزایش یافته است. 
فیلم اجبار اهل سنت به توبه توسط داعش
داعش خیلی هم احمق نیست 
مهم آن است که بدانیم داعش آنقدر هم که تصور می کنیم احمق نیست یعنی سعی می کند عوامفریبی هایی را برای جلب نظر عامه داشته باشد. مثلا تاکسی رایگان می گذارد یا خدمات اجتماعی را افزایش می دهد. 
از سوی دیگر سعی می کند از حساسیت مذهبی اهل سنت استفاده کند. مثلا در این فیلم که چند دسته افراد کشته می شوند وقتی به شیعه می رسد و وحشیانه او را زیر رگبار می گیرد می گوید: «هولاء الذین یتطاولون علی نساء النبی» یعنی «اینها همان هایی هستند که به زنان پیامبر تهمت ناروا زدند» تا با این حرف سعی کند حس مذهبی مخاطب خود را تحریک کند و عمل شنیع خود را توجیه نماید! 
استفاده از ابزارهای رسانه ای و اینترنتی و... نیز نشان از وجود نوعی تدبیر و مدیریت پشت صحنه در این جریان دارد. 
 
بدنه داعش خوارج اند و بهانه اسلام هراسی 
نکته پایانی که به بهانه بررسی این فیلم باید گفت این است که شاید بتوان بین داعش و خوارج بیشترین شباهت را یافت. امیرمؤمنان علی علیه السلام چون از حماقت آنان آگاه بود به اردوگاه آنان رفت و با آنان به محاجه پرداخت و هفت هزار نفر از انان را هدایت بخشید و سپس با چهار هزار نفر باقیمانده که جنایاتی را هم علیه مردم مرتکب شده بودند جنگید و آنها را به درک فرستاد. براستی باید سعی کرد تا بدنه این جریان را از حماقت و جهل نجات داد هر چند حکم مابقی معلوم است. 
و نهایتا اینکه این جریان امروز به ابزاری بسیار قوی برای «اسلام هراسی» بدل شده است. جنایات اینها بیشترین ضریب را در رسانه های غربی می گیرند و متاسفانه اثرات سوئی را بر چهره اسلام داشته اند. وحدت شیعه و سنی و جلوگیری از خوش بینی برخی از اهل سنت به این جریان بهترین راه مقابله با آنهاست.

    




نظرات کاربران (1)