در حال بارگذاری ...

ژنرال دیوید پترائوس فرمانده وقت نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق: 85 درصد حملات علیه نیروهای متحد در عراق توسط گردانهای حزب الله عراق و گروه عصائب اهل حق انجام میشود. این اعتراف یکی از بزرگترین ژنرالهای چهار ستاره جهان با ذکر نام گروهها نشان از عمق اثرگذاری گروههای مقاومت عراقی از جمله دو گروه فوق الذکر داشت که نهایتا با حملات کلافه کننده خود، اشغالگران آمریکایی را که آمده بودند همانند عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس در جنگ اول خلیج فارس در عراق جا خوش کنند وادار به عقب نشینی کرد.

 *عبدالحمید خراسانی
عصائب اهل حق
یکی از جریانات شیعه که در اواخر دهه نود در عراق ظهور کرد جریانی بود که توسط محمدصادق صدر بوجود آمد و به جریان صدر ثانی (پس از شهید محمد باقر صدر) معروف شد. محمد صادق صدر در آن زمان موفق شد باتلاش و فرصت سنجی از طریق رایزنی و استفاده از ژست آزادی خواهی صدام نماز جمعه را که در زمان حاکمیت حزب بعث از آن ممانعت میشد احیا کند تا اینکه در سال 1999 و در حالیکه در چند ماه آخر حیاتش در تریبون نماز جمعه بشدت به رژیم بعث حمله میکرد و کفن پوش حاضر میشد بدست عوامل این رژیم به شهادت رسید. پس از شهادت محمد صادق صدر و دو فرزندش، مقتدی صدر که پس از پدر و دوبرادر بزرگترش وارث صدرها شده بود با توجه به سن کم و جو خفقان عراق ترجیح داد به اداره امور دفتر پدر به همراه تحصیل دروس حوزوی در نجف بپردازد تا اینکه در سال 2003 آمریکا وارد خاک عراق شد و وی با گرداوری شاگردان جوان پدرش و با حمایت شیعیان جنوب عراق هسته های اولیه جیش المهدی را تشکیل داد. تشکیلات جیش المهدی با توجه به ذات استکبار ستیز شیعیان و خصائص فردی مقتدی صدر جوان و دوستانش بسرعت در بین جوانان گسترش پیدا کرد و در این شرایط مشخص بود که اداره یک چنین تشکیلات عریض و طویلی در سرتاسر عراق شیعه آن هم با ماموریت ایستادگی برابر آمریکاییها مهملی نبود که فارق از ضعفها واختلافات و سو استفاده ها و نفوذیها و باشد و در نهایت در سال 2006 گروهی از فرماندهان جیش المهدی با خروج از این تشکیلات تاسیس جماعت اهل حق را اعلام کردند. اما رهبری عصائب که در ابتدا در جیش المهدی تحت عنوان "مجامع ویژه" فعالیت میکردند عمدتا بر عهده سه شخصیت جوان از شاگردانویژه محمد صادق صدر است. قیس خزعلی، محمد صباطبایی و اکرم الکعبی سه شخصیتی هستند که به نظر میرسد با نوعی تقسیم بندی به ترتیب رهبری رسمی و سیاسی، رهبری معنوی و فرماندهی میدانی عصائب را بر عهده دارند.به گفته رهبران عصائب این گروه از زمان تاسیس تا خروج اشغالگران از عراق حدود شش هزار عملیات انجام داده است که شامل بمب گذاری در مسیر کاروانها و گشتیها، شلیک موشک به پایگاههای اشغالگران وعملیات اسارت گیری بوده است
به گفته رهبران عصائب این گروه از زمان تاسیس تا خروج اشغالگران از عراق حدود شش هزار عملیات انجام داده است که شامل بمب گذاری در مسیر کاروانها و گشتیها، شلیک موشک به پایگاههای اشغالگران وعملیات اسارت گیری بوده است
که بسیاری از این عملیات در زمان اجرا تصویر برداری میشد و توسط شبکه قوی تبلیغاتی رسانه ای این جنبش به نمایش در میامد. طبق گفته یکی از فرماندهان میدانی دستگاه نظامی عصائب از چهار مجموعه تشکیل میشود که حیطه وظایف آنها به این شرح میباشند: گردانهای امام علی (ع) با ماموریت کارگذاری بمب و پرتاب موشک در مناطق مرکزی و جنوبی عراق، گردانهای امام کاظم (ع) که عملیات مسلحانه در منطقه الخضرا و کرخ را مدیریت میکند و گردانهای امام هادی (ع) که همین مسئولیت را در سمت الرصافه بر عهده دارند و گردانهای امام عسکری (ع) که مسئولیت عملیات در دو استان دیالی و کرکوک در شمال شرق بغداد را برعهده دارند. اما این جنبش نهایتا پس از خروج اشغالگران در عراق رسما اعلام کرد که سلاح خود را که تنها بر ضد اشغالگران بلند کرده بود بر زمین میگذارد و در روند سیاسی عراق شرکت خواهد کرد. اقدامی که اگرچه مطابق انتظار با واکنش جریان صدر و شخص مقتدی صدر مواجه شد و به حب مقام و پست تفسیر شد اما از سوی اکثر گروههای عراقی و دولت این کشور مورد استقبال قرار گرفت. در حال حاضررهبری این جنبش همانند سایر گروههای عراقی وارد فرایند سیاسی عراق شده است و سعی دارد در انتخابات سال آینده سهم مناسبی از آرا و کرسیهای پارلمان را از آن خود کند تا بتواند نظرات و دیدگاه های خود و هوادارانش را در عراق پس از اشغال اعمال کند.
کتائب حزب الله 
ریشه های کتائب حزب الله به اوائل دهه نود باز می گردد، در نیمه شعبان سال 1991 بیشتر استان های عراق بر ضد نظام بعث قیام کرد که این در نتیجه شکست او در کویت مقابل آمریکا و دولتهای همپیمانش بود. مقاومت در عراق در ابتدا با تجربه و سازمان یافته نبود در نتیجه در عملیاتهای کوچک خود نتایج موثری بدست نیاورد. کتائب حزب الله اولین و پیشرو ترین گروهی بود که روشها واسلحه جدیدی بکار گرفت برای اینکه در نتیجة آن تاکتیک خاصی بدست بیاورد که مشتمل برتنوع اسلحه و روش ها باشد . اصل حفاظت و مخفی کاری در روشهای نظامی و جهادی کتائب بمرور آنچنان پیشرفته و ماهرانه شد که دولت آمریکا بنا بر اعترافات ژنرالهای چند ستاره خود از ردگیری تامین منابع مالی و کانالهای تامین تجهیزات نظامی عاجز ماند و رعب و وحشت فعالیتهای مخفیانه کتائب حزب الله آن هم از همین خیابانها و کوچه هایی که تحت اشغال کامل نیروهای آمریکاست تا آخرین روز خروج از عراق کابوس وحشتناک ذهن ژنرالهای بزرگترین ارتش جهان ماند ، آمریکا حتی نتوانست نام رهبر کتائب حزب الله را بدست آورد.
پایگاه کتائب حزب الله در توصیف اصول مبارزاتی خود چهار اصل زیر را بیان می کند : 
اول: مبارزه با اشغالگری تا بیرون کردن آخرین آمریکایی از عراق. 
دوم: تحریم خون عراقی ها از مردم عادی (شهروندان) و نیروهای دستگاه های امنیتی و توجیه کردن هر موضع منفی نسبت به خودمان 
سوم: دولت عراق یک دولت تحت اشغال است و آن برای ملت از اشغال بهتر است و این عدم تعرض به حکومت و دستگاهها و دارائیهایش را واجب می کند 
چهارم: احترام به مرجعیت در نجف اشرف و الگو گرفتن از ولایت فقیه 
پایگاه خبری خیبر که به درج فیلمهای عملیاتهای مقاومت می پرداخت نیز بزودی توسط امریکایی ها فیلتر شد بزودی مشخص شد که یکی از پر طرفدارترین مشتریان این سایت سربازان آمریکایی بودند که پس از نوش جان کردن ضربات مقاومت به تماشای تصاویر عملیات که حاوی تکه پاره شدن همقطارانشانو سوختن خودروهای مجهز نظامیشان در آتش و بمباران پایگاههایشان بود می نشستند . 
بزودی پایگاه اینترنتی کتائب حزب الله افتتاح شد که با داشتن پشتیبانی حرفه ای از حملات و مسدود شدن در امان ماند و تا به امروز به نمایش اخبار ، تصاویر و تحلیلهای این گروه مشغول است . کتابخانه تصویری این پایگاه شامل صدها فیلم از عملیاتهای مختلف گروه کتائب حزب الله است. 
کتائب حزب الله در بیانیه ی اعلام پیروزی خروج آمریکا از عراق در مورد دیگر مشکلات این مبارزه چنین می نویسد : 
از مهمترین موضع های دردناک و ظالمانه ای که در جریان مبارزه با آن روبه رو شدیم زندانی شدن و قتل و منع مبارزان ما از مقاومت در مقابل اشغالگران از جانب دستگاههای دولتی بود. و این که بعضی از شهروندان فعالیت های برادرانمان را به نیروهای اشغالگر یا دستگاههای دولتی گزارش می دادند و اتهاماتی که بوسیله تبلیغات اشغالگران به نیروهای مقاومت نسبت داده می شد مثلاً این که آنها مزدوران کشورهای دیگرند. 
این گونه از جانب هم وطنانمان به ما ظلم می شد که این همان ظلم ذوی القربی است. 
ولی ما چگونه با ظلمی که به ما شد برخورد کردیم. 
ما صبر کردیم و بخشیدیم هر آن که به ما بدی کرد بعضی ما را به ترس متهم کردند ولی دلگرمی ما این بود که ما با ارتش ولایات متحده آمریکا مقابله می کنیم و کسی که با این ارتش مقابله و رویارویی می کند هرگز ترس به دلش راهی ندارد. 
توانستیم در روی بزرگترین و قوی ترین ارتش دنیا بایستیم او پیشرفته ترین تکنولوژی و قوی ترین امکانات نظامی را دارد ما به او ذلت و خواری را چشاندیم و الان در زمانی هستید که صدای تکبیر و هلهله و صلوات را از دهان های ما می شنوید و صدای گریه و ناله و فریاد را از زبان سربازان اشغالگر. 
 

    




نظرات کاربران