در حال بارگذاری ...

  بجای سرمقاله:  نکته ى بعدى در مورد واقعیّتهاى جهانى و اوضاع جهانى، بیدارى ملّتها است؛ حالا ما گفتیم بیدارى اسلامى در منطقه ى شمال آفریقا و منطقه ى عربى، علیه این تعبیر جبهه گیرى شد که نه، این بیدارى اسلامى نیست.

  بجای سرمقاله:  

نکته ى بعدى در مورد واقعیّتهاى جهانى و اوضاع جهانى، بیدارى ملّتها است؛ حالا ما گفتیم بیدارى اسلامى در منطقه ى شمال آفریقا و منطقه ى عربى، علیه این تعبیر جبهه گیرى شد که نه، این بیدارى اسلامى نیست، ربطى به اسلام ندارد؛ معلوم شد که چرا، کاملاً ربط به اسلام دارد؛ خب، حالا به حسب ظاهر [آن را] خاموش کردند امّا خاموش شدنى نیست. وقتى احساس وظیفه ى اسلامى در یک ملّتى به وجود آمد، احساس هویّت اسلامى وقتى در یک ملّتى به وجود آمد، به این آسانى ها نمیشود این را از بین برد؛ حالا گیرم یک دولتى سرکوب بشود یا برکنار بشود - یا با کودتا، یا با هر عارضه ى دیگرى - لکن آن روحى که در مردم به وجود مى آید، آن خودباورى و خودبازیابى هویّت اسلامى، این به این آسانى ها از بین نخواهد رفت و از بین هم نرفته است. امروز در همان مناطقى و در همان کشورهایى که بیدارى اسلامى به وجود آمده بود، همچنان مثل دیگ جوشانى در حال غَلَیان است؛ این جور نیست که این بیدارى از بین رفته باشد. این هم یکى از واقعیّتهاى دنیا است؛ استقامت اسلامى اوج گرفته
*

مسئله ى وحدت، وحدت ملّى، حفظ اتّحاد؛ این جزو وظائف ما است. حضور نیروهاى تکفیرى که امروز متأسّفانه در برخى از نقاط منطقه فعّالند، خطر بزرگشان این نیست که بى گناه هان را میکشند، آن هم جنایت است، بزرگ است؛ امّا خطر بزرگ این است که دو گروه شیعه و سنّى را نسبت به هم بدبین میکنند؛ این خیلى خطر بزرگى است؛ جلوى این بدبینى را باید بگیریم. نه از آن طرف شیعیان خیال کنند که یک گروه آنچنانى که با شیعه این جور رفتار میکند این جبهه ى اهل تسنّن است که با اینها مقابله میکند، نه جبهه ى اهل سنّت تحت تأثیر حرفهاى آنها - آنچه آنها راجع به شیعه میگویند و تهمتهایى که میزنند و آتش افروزى هایى که میکنند - قرار بگیرند. باید مراقب باشند؛ هم شیعه مراقب باشد، هم سنّى مراقب باشد. این را بایستى در همه ى مناطق کشور همه بدانند؛ هم سنّى ها بدانند، هم شیعه ها بدانند؛ نگذارند که این وحدتى امروز در بین کشور هست  [از بین برود]؛ که یکى از بخشها وحدت مذاهب شیعه و سنّى و وحدت اقوام است. برجسته کردن خصوصیّات قومى و دمیدن در آتش قوم گرایى، کارهاى خطرناکى است، بازى با آتش است؛ به این هم باید توجّه بکنند.

 
* رهبر معظم انقلاب - 15 / 12 / 92

 




نظرات کاربران